Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Permobil påkörd på övergångsställe i Jakobstad

Från 2015
Uppdaterad 28.08.2015 06:20.
Kenneth Marus på den plats där olyckan inträffade i Jakobstad.
Bildtext Kenneth Marus på den plats där olyckan inträffade i Jakobstad.

Det var på tisdagen förra veckan. Kenneth Marus kom körande från Lidl längs lättrafikleden och skulle korsa Skolgatan och Kållbyvägen för att fortsätta hemåt mot Sveden där han bor.

- Det finns dubbla körfält för bilarna där. Bilen i första körfältet stannade och jag började köra ut. Det var en så pass liten bil att jag såg den andra bilen som kom i det andra körfältet. Men den stannade inte, utan slog i mig så att elmopeden som har tre hjul lättade och ställde sig på två hjul, säger Kenneth Marus.

Kenneth Marus
Bildtext Kenneth Marus.

Det kunde ha gått riktigt illa. Kenneth Marus var klädd i kortärmat och han hade ingen hjälm - vilket inte heller är något krav för permobiler. Men hans fordon välte inte, utan bucklades enbart. Bilen repades också, men fortsatte ändå färden.

- Han mer eller mindre smet. Några andra trafikanter, som såg vad som hade hänt, stoppade honom. Han hade frågat om något hade hänt mig. Men eftersonm jag satt kvar på elmopeden så tyckte han väl inte att det var något att göra någon större notis av, säger Kenneth Marus.

Vill se åtgärder

Marus har inte polisanmält händelsen, men överväger att göra det ifall reparationen av elmopeden belastar honom ekonomiskt. Däremot önskar han att staden Jakobstad gör slag i saken och åtgärdar det olycksdrabbade övergångsstället.

Harri Kotimäki, stadsingenjör i Jakobstad, berättar att saken har utretts.

- Det som är dagsläget är att vi har en godkänd gatuplan för en korsning med trafikljus som egentligen består av två t-korsningar. Den här lösningen skulle också göra det enklare för bilar att ansluta till Kållbyvägen under rusningstid, vilket kan vara problematiskt i dag, säger Harri Kotimäki.

Här är det besvärligt att ta sig över med permobil.
Bildtext Här är det besvärligt att ta sig över med permobil.

Skulle den lösningen förbättra säkerheten också för de lätta trafikanterna?

- Vi har ju utrett andra lösningar som rondell och tunnel för de lätta trafikanterna, men utrymmet är för litet får sådana lösningar. För just den lätta trafiken så är modellen med trafikljus den som är allra bäst, säger Kotimäki.

Stadsingenjör Harri Kotimäki i Jakobstad.
Bildtext Harri Kotimäki, stadsingenjör i Jakobstad.

När kommer det här att kunna förverkligas?

- Vi hoppas få anslag till nästa års budget, säger Kotimäki.

Enligt en beräkning skulle lösningen med trafikljus kosta staden knappt 200 000 euro.