Benny recenserar F1 2015 – en radiofars på rallyengelska

Benny gillar formel 1. Bakom den virtuella ratten sprider han skräck över hela världen medan Ted och Susanne är ofrivilliga medresenärer. Bevittna vansinnesfärden i den här videon! Benny är värre än Maldonado.
Årliga spelserier sitter i en besvärlig situation. Såvida de olika delarna inte skapas av olika studior (Call of Duty och Assassin's Creed) har de väldigt svårt att utvecklas. Så fort årets spel är färdigt inleds utvecklingen av nästa års produkt, och tiden att göra meningsfulla förändringar är knapp.
Men ibland är de helt nödvändiga, inte minst när en konsolgeneration tar slut och en annan tar vid, och hela den tekniska grunden måste bytas ut. Tiden är fortfarande lika begränsad – utvecklarna måste fortfarande släppa ett spel varje år – och vissa saker måste därför prioriteras framför andra.
Nedbantat
F1 2015 är ett typexempel på den första inkarnationen av en årlig spelserie på en ny generation konsoler. Grafiken är snygg och fordonsfysiken är ombyggd från grunden. Den artificiella intelligensen är förbättrad och användargränssnittet finputsat.
Men borta är alla extralägen – saker som karriärläget, säsongsalternativen, retrobilarna och utmaningsläget – och kvar finns endast de mest grundläggande sakerna som behövs i ett formel 1-spel. Vi kan bara välja bland redan existerande förare, bara spela en säsong åt gången och bara spela multiplayer online. Bisarrt nog har man valt att inkludera fjolårets säsong såväl som årets i paketet (Hockenheimring och Kamui Kobayashi!) vilket inte har efterfrågats av någon överhuvudtaget. Men tack och lov har Codemasters koncentrerat sig på att göra en stabil grund för kommande spel. Och de har lyckats.
"Leave me alone, I know what I'm doing."
Den nya fordonsfysiken fångar känslan i de turboladdade V6-motorerna. De förorsakar mycket mer hjulspinn i kurvutgångar än de gamla kraftkällorna. Den artificiella intelligensen är fortfarande inte perfekt (speciellt när man ska varva förare i Monaco och precis allt går åt helvete) men mycket mer pigg på att ge sig in i närstrider utan att nödvändigtvis köra vårdslöst.
Men den förbättring jag är mest nöjd med är faktiskt teamradion. Raceingenjören i Codemasters F1-spel har varit stenkorkad sedan dag ett, men nu förstår han faktiskt hur ett formel 1-lopp fungerar i praktiken (även om han fortfarande gör misstag om man försöker förändra spelets standardstrategier alltför mycket).
Det bästa är att man faktiskt kan prata med honom – alltså oralt – om man har ett headset. Han kan förvisso bara känna igen ett antal kraftigt begränsade fraser, men jag är imponerad över att han förstår min rallyengelska (i alla fall när jag faktiskt försöker göra mig förstådd och inte bara trollar). Det är också tacksamt att slippa bläddra bland röstkommandon i 300 kilometer i timmen som man ofta tvingades göra i de tidigare spelen.
En bra startpunkt
Ska du köpa F1 2015? Nej, troligtvis inte. Om du inte känner att du behöver spela formel 1 precis NU kan du gott vänta tills nästa år. F1 2015 är ett skralt spel, men grunden är sund och framtiden ser ljus ut. Ge Codemasters några år till att fylla sitt spel med innehåll och de kan lyckas med något riktigt bra till slut!
Text: Benny Holmström