Veckans Sibbe: Idyllen förändrades
Jean Sibelius komponerade oftast musik på musikens egna villkor. Men han skrev också musik för speciella tillfällen. Och han lät sig inspireras av annat, inte minst av naturen.
De flesta tonsättare skriver musik helt enkelt för att det man vill ha sagt inte kan uttryckas med ord. Eller så vill man inte skriva in en viss tolkning i pannan på den som lyssnar.
Samma gällde Jean Sibelius. Han ville ogärna förklara sina kompositioner.
Citaten som talar sitt tydliga språk
Det är märkligt att man alltid försöker hitta förklaringar till musiken. I själva verket är en komposition ett själstillstånd, som bara kan uttryckas med toner.(Sibelius till sin sekreterare Santeri Levas)
Om jag med ord kunde uttrycka detsamma som med musiken, skulle jag naturligtvis använda ett verbalt uttryck. Musiken är självständig och mycket rikare. Musiken börjar där språkets möjligheter slutar. Därför skriver jag musik.(intervju i Berlingske Tidende 1919)
en komposition är ett själstillstånd
Min musik är enbart musik och ingenting annat. Varje konst måste tala sitt eget språk. Om någon skriver att musiken eller min musik framkallar stämningar av landskap, så är det bra: låt honom säga så. Men må det nu bli klargjort att man inte kommer in i musikens verkliga innersta genom analys, och att analyseraren skriver i sitt eget namn, inte i komponistens namn. (1935)
Musik med ett program
Men Sibelius komponerade också musik för speciella tillfällen, och hans skrev sånger med ett tydligt budskap. Och han lät sig inspireras av annat än musik, inte minst av naturen.
Det här är ett försök att sätta ord på Sibelius ”Idyll”. Det är ett av hans Tio stycken för piano op.24, komponerat i slutet av 1890-talet.
- 0'00 Allt börjar idylliskt med sol på himlen och en svag bris.
- 1’00 Det bildas småningom moln på himlen.
- 1’08 Molnen svartnar.
- 1’47 Det börjar blåsa.
- 2’12 De första regndropparna faller.
- 2’40 Regnet tilltar.
- 3’00 Det öser ner.
- 3’10 Blixtar och dunder.
- 3’20 Ovädret drar förbi.
- 3’35 Idyllen är återställd.