Varför är Shenmue III en kickstarter?

E3 var i år en ganska ljummen tillställning. Men en av de största nyheterna var att Sony annonserade att de kommer att göra ett nytt Shenmue.
Shenmue III är ett av de mest efterlängtade spelen någonsin. Publiken började gråta, Benny andades tyngre och nostalgifyllda fans jublade världen över.
Det här skulle kunna bli riktigt bra. Sony vet att det är efterlängtat, och de vet också att de kan släppa spelet på ett annat sätt när de inte binder sig till sin egen konsol.
Dreamcasten som Shenmue kom först ut på var en väldigt bra konsol, men sålde alldeles för lite för att få en så bred publik som dagens konsoler har.
“This kickstarter will be a huge success”
Det går ett par sekunder innan man inser vad som just sades på presentationen.
Kickstarter? Shenmue 2 var ett av de top 6 mest säljande spelen på Dreamcast, spelen har överväldigande positiva recensioner och har nu dessutom en nostalgihype i ryggen utan dess like. Så varför kickstarter?
Kickstarter har aldrig riktigt fungerat för spel
Kickstarter är i koncept en briljant plattform för att lansera spel. Bra koncept som saknade kapital och utgivare kunde komma igång och faktiskt få budget för sina spel. Alla som alltid sagt “om jag fick göra ett spel skulle det bli det bästa någonsin” kunde nu göra just det de ville.
Problemet med detta är att just de som är stora i munnen fick göra spel och inse att det är kanske aningen svårare än man tror. Ungefär en tredjedel av spelen som börjar på kickstarter blir färdiga, och hur många av dem är sen faktiskt bra?
Tim Schafer använde också kickstarter
Tim Schafer, skaparen bakom några av världens bästa spel som Monkey Island, och Day of the Tentacle kickstartade sitt spel, Broken age, som Matilda tittade på här i Kontroller.
Projektet överöstes med pengar och drog igång med bra fart, men plötsligt räckte pengarna inte alls. Spelet släpptes i två delar till fullpris där den första kickstartade delen fick finansiera den andra. När man inte kan lita på Tim Schafer, vem kan man lita på då?
Shenmue III har redan en utgivare
Med Sony som utgivare, som kommer finansiera spelet, så känns det ju aningen konstigt att be om 2 miljoner dollar på en kickstarter. Speciellt med tanke på att det är en så extremt liten del av hela budgeten.
Om man tittar på deras delmål så märker man att det hela inte är så genomtänkt.
Delmål som: tyska undertexter. Som om spelet görs utan lokalisering i vissa länder om de inte får nog med pengar i det här stadiet.
Eller mitt favoritdelmål: rekord i pengar insamlade till ett datorspel. Här talar vi värde för de som betalar…
Det handlar bara om en sak
Att kontrollera intresset för spelet, och sedan få in förhandsbeställningar. Förhandsbeställningar som folk dessutom betalar extra mycket för, för att få ett demo eller annan i längden värdelös extrapryl. Och inte nog med det, det kommer också en liten guilt trip att om inte målet nås så kommer inte spelet göras.
Vi lär oss inte
Har vi inte lärt oss något av spelhistorien? Hur många satt med förhandsbeställningar på Batman Arkham Knight, eller Assassins Creed: Unity. Trots allt detta drog de in över 6 miljoner dollar av fansens pengar med endast en kort trailer som inte visade något egentligen.
Kanske blir det sen fantastiskt då det släpps om några år, men varför ska vi behöva lägga pengainsatsen åt Sony?