Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Samisk kultur bortom stereotypier

Från 2015
Uppdaterad 04.05.2016 14:00.

Han har ett norskt efternamn och ett svenskt medborgarskap. Men den kända samiska konstnären Tomas Colbengtsons identitet är samisk. Ingenting annat.

Det syns i hans klädsel. Det syns i hans biografi. Det syns i hans vardag. Och det syns i hans konst. Inte minst i hans konst. Hans konst är samisk.

tomas colbengtson: historical landscape (2015)
Bildtext Tomas Colbengtson: Historical Landscape (2015)

Det är något visst med samisk konst. Och nu menar jag samisk nutidskonst. Inte de ofta fantastiska samiska konsthantverken. Det syns och känns långa vägar att samisk nutidskonst är samisk. Att en same står som upphovsman eller -kvinna.

Konstigt nog gäller det vilken typs konst, vilken teknik som helst. Det mår vara glas eller metall, grafik eller måleri, installation eller video, performance eller musik, dans eller teater. Det samiska är den gemensamma nämnaren.

Samer gör helt enkelt samisk konst. Samisk. Inte norsk eller svensk, finsk eller rysk. Samisk.

tomas colbengtson: godess meeting (2015)
Bildtext Tomas Colbengtson: Godess Meeting (2015)

Så är det också den här gången när jag besöker det norskägda galleriet Maerz Contemporary i sin nya lokal på Potsdamer Strasse i Berlin för att titta på Tomas Colbengtsons tavlor i silkscreentryck.

Även om jag inte hade vetat att han är same skulle jag direkt ha sett att tavlorna måste ha varit gjorda av en samisk konstnär. Det samiska lyser helt enkelt igenom.

Det är motivvalet, tekniken, yrkesskickligheten, finishen, ljuset. Det är samisk konst när den är som bäst.

tomas colbengtson: glas-kåta (2013)
Bildtext Tomas Colbengtson: Glas-kåta (2013)

Det är onekligen lite ironiskt att jag ser utställningen några dagar innan den officiella finska turistexportorganisationen Visit Finland publicerade sin i detta nu ökända video 100 Days of Polar Night Magic. I den ser man samer i traditionella dräkter som spelar på trummor i en mystisk kåta. Flera har smutsiga ansikten och dansar runt en eld.

Kränkande och sanningsvidrig

Videon görs om som bäst men skadan har redan skett. Så här säger Sametingets ordförande Tiina Sanila-Aikio till Hufvudstadsbladet:

- Videon är både kränkande, nedsättande och föraktfull. Dessutom är den helt sanningsvidrig. Sådana här transdanser finns ingenstans i Lappland. Bilden av samerna som naturnära och ursprungliga skadar Finlandsbilden mer än den hjälper. Lappländska turistföretagare får ofta förklara för arga turister att samerna faktiskt inte går omkring med traditionella dräkter i vardagen och att ingen längre bor i kåtor.

Fråga Tomas

Visit Finland borde besöka Tomas Colbengtsons utställning och titta på hans bilder för att lära sig vad som är samiskt i dag, vad som var samiskt i går och vad som det samiska kommer att vara i framtiden. Fråga samerna. De vet bäst. Fråga Tomas. Han svarar och förklarar gärna.

tomas colbengtson: flickan i skogen (2014)
tomas colbengtson: forest ahkka (detalj, 2015)
Jämförelse av två bilder: Två silkscreentryck av Tomas Colbengtson

Du kan se Tomas Colbengtson på Maerz Contemporary i Berlin fram till den 3 oktober 2015.

Mer om ämnet på Yle Arenan