Ted spelar Metal Gear Solid 5 - flygande och bajsande djur

Ted har haft mycket roligt medan han spelat Metal Gear Solid 5 och vill bara visa de absolut viktigaste bitarna åt Benny & Susanne. Till exempel att man kan få sin häst att bajsa på kommando.
Observera att spelet innehåller våldsamma scener, och är därför F18.
Jag hade ingen aning om att det jag egentligen helst vill göra i ett spel är att smyga försiktigt fram mot ett djur, skjuta det med bedövningsskott, och sen knyta fast en ballong i det som slungar upp det i luften med enorm fart.
Skulle någon ha sagt åt mig att en av höjdpunkterna (get it?) i Metal Gear Solid 5 är att transportera djur från krigszoner så skulle jag aldrig ha trott på det.
Åh, Hideo. Du är en galen jävel.
Metal Gear vaddåfönågå?
I Metal Gear Solid 5 spelar du som världens bästa soldat. Han har muskler, hästsvans och röker cigarr. Och ögonlapp. Han röker alltså inte ögonlappen, men han är så häftig att det vore inte alls omöjligt. Han heter Punished "Venom" Snake, men kallas Big Boss. Kiefer Sutherland gör hans röst. Det blir liksom inte häftigare.
Metal Gear-spelen är ökända för att ha en mer invecklad story än en spansk telenovela och MGS5 är inget undantag. Tunga ämnen såsom kärnvapenkrig, ras, hämnd och barnsoldater blandas friskt med enorma japanska robotar och bröst. Oftast är det ultraseriöst, men ibland är det medvetet riktigt korkat. Det är helt enkelt som Metal Gear-spelen ska vara - cheesy men coolt.
I stora drag så har Big Boss legat i koma i nio år efter att hans privata armé blivit förstörd. Han vaknar upp, startar en ny privat armé för att hämnas, men märker snart att hämnd är ganska svårt.
Open world-gameplay
MGS5 är ett action- och stealth-spel. Man väljer sin utrustning och utför uppdrag, allt från att lönnmörda officerare till att spränga upp hela baser. Men i MGS5 är det första gången som ett Metal Gear-spel har open world-gameplay. Man har fortfarande uppdrag, men en enorm frihet i hur man utför dem. Spelstilen påminner mycket mer om Grand Theft Auto än tidigare Metal Gear-spel. Ska jag smyga eller rambo? Prickskyttegevär eller bazooka? Båda är lika gångbara.
En otroligt häftig grej är att fiendesoldaterna lär sig dina strategier. Får du tillräckligt många headshots börjar soldaterna bära hjälm, använder du rökgranater för ofta börjar de ha gasmask. Spelet ruskar om din spelstil med jämna mellanrum vilket gör att spelet känns kontinuerligt fräscht.
Buddies!
Man är inte ensam soldat (även om man FÅR vara det om man vill!), man får ganska mycket hjälp från sin bas och privata armé, Diamond Dogs. Man har en egen stridshelikopter som skjutsar en från plats till plats och kan hjälpa till med raketer och/eller minigun vid behov, och så har man en häst, hund, robot och naken tjej.
Även om det endast är hästen som kan bajsa på kommando så är alla buddies väldigt bra. Man får bara ta med sig en per uppdrag och oftast har man svårt att bestämma sig vem man vill ha. Alla buddies får man dessutom skräddarsy, allt från utseende till utrustning, så man kan ha med sig EXAKT det man behöver till ett uppdrag. Man får till och med bestämma vilken musik helikoptern ska spela ur sina högtalare när den kommer för att extrahera dig från en stridszon!
Det är en väldigt speciell känsla när granater kreverar omkring en, soldater skriker på ryska och kulor viner runt ens huvud medan man springer till landningszonen och just när man kommer över kullen börjar man svagt höra Benny Törnroos "paa-pa-pa-paa" och så får man hela ljuva Mumin-musiken medan helikoptern mejar ner alla fiendesoldater som jagar en. Det är fantastiskt.
Slutbetyg
Det finns jättemycket man kunde säga om MGS5. Jag har alltid diggat Metal Gear-spel, men det här är det första av dem som varit ett sant nöje att spela från början till slut. Det är helt enkelt ett nöje. Spelmekaniken är polerad, styrningen sitter perfekt, vapnen är tillfredsställande, svårighetsgraden är lagom, och storyn klassisk Kojima med allt vad det innebär.
Det finns väldigt mycket att göra i spelet, allt från att samla djur, bygga baser, skräddarsy vapen och plocka blommor. När jag hade spelat ungefär 40 timmar av storyn och trodde att jag klarat spelet blev det en fade to black och sen CHAPTER 2 och så bara fortsatte det. Spelet är stort.
Nästa månad lanseras multiplayer-delen av spelet. Jag misstänker den kommer att stjäla en stor del av min fritid.