Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Y-tåget kom till Karis år 2002

Uppdaterad 03.05.2016 14:50.
Y-tåget på Karis tågstation
Bildtext Y-tågen ska sluta gå till Karis i mars 2016, anser kommunikationsministeriet.

Det första Y-tåget mellan Helsingfors och Karis gick den 2 juni 2002. Den direkta lokaltågstrafiken kom i gång då kustbanan mellan Karis och Kyrkslätt hade elektrifierats år 1993.

Kustbanan mellan Helsingfors och Kyrkslätt var det första banavsnittet som elektrifierades i Finland i slutet av 1960-talet. Trafiken på det elektrifierade banavsnittet mellan Kyrkslätt och Helsingfors inleddes i början av år 1969.

Ett litet grårött lokaltåg står på en station i landsbygden, buskar och gräs syns, en asfalterad gång till perrongen.
Bildtext Ingå har haft tågtrafik sedan år 1903.

Banavsnittet mellan Kyrkslätt och Karis har varit elektrifierat sedan år 1993. Då inleddes också direkt lokaltrafik mellan Karis och Helsingfors i och med att U- och S-tågen körde vissa turer till och från Karis.

Hela kustbanan mellan Helsingfors och Åbo var elektrifierad år 1995. Sedan dess har all passagerartrafik på kustbanan körts med eltåg.

Lokaltåg Karis-Kyrkslätt

Också innan år 1993 fanns det lokaltågstrafik i olika former mellan Karis och Kyrkslätt. Det fanns gamla tågvagnar dragna av diesellok som trafikerade rutten.

Västnylänningarna var då tvungna att byta tåg i Kyrkslätt om de ville ta lokaltåget vidare till huvudstadsregionen.

Y-tåget stannar på Sjundeå station.
Bildtext Flera hundra människor stiger på Y-tågen i Sjundeå varje dag.

Det fanns också Y-tågstrafik mellan Helsingfors och Kyrkslätt mellan åren 1974 och 1987. Efter en paus på 15 år kom Y-tågen tillbaka år 2002 och hade då Karis som ändstation.

Banavsnittet mellan Helsingfors och Kyrkslätt har varit dubbelspårigt sedan år 1966. Kustbanan mellan Kyrkslätt och Åbo är fortfarande enkelspårig.

Första tåget till Helsingfors år 1902

Kustbanan började byggas i slutet av 1800-talet. Tågtrafiken mellan Karis och Åbo inleddes år 1899. De första tågen körde från Karis till Helsingfors år 1902. Kustbanan invigdes officiellt år 1903.

Täkter gamla stationshus i Ingå som byarådet hyr.
Bildtext Täkter byaråd i Ingå har i dag hand om det gamla stationshuset.

Kustbanan byggdes för lokatrafik och tanken var att det skulle vara så billigt som möjligt att ta tåget och att det skulle stanna på de små stationerna längs vägen.

När tågtrafiken mellan Västnyland och huvudstadsregionen körde i gång år 1903 byggdes också stationsbyggnader längs med vägen. I Ingå fanns det till exempel tre järnvägsstationer: Ingå, Solberg och Täkter.

I dag stannar Y-tågen på avsnittet Kyrkslätt-Karis endast i Sjundeå och Ingå. Nu vill Kommunikationsministeriet lägga ned hela Y-tågstrafiken. Det innebär att Sjundeå och Ingå skulle bli helt utan tågtrafik.

Vilka minnen har du av lokaltågen i Västnyland? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan.