Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Ministeriet: Det blir konkurrens på järnvägarna

Från 2015
Uppdaterad 29.02.2016 11:58.
Två IC-tåg på Karis järnvägsstation.
Bildtext Två IC-tåg på Karis järnvägsstation.

Persontrafiken på järnvägarna öppnas för konkurrens, meddelade Kommunikationsministeriet i dag.

Det kommer att ske redan under pågående regeringsperiod. Målet är att det våren 2016 ska finnas villkor för hur tågtrafiken får öppnas för konkurrens, sägs det i ministeriets pressmeddelande.

Statsminister Juha Sipilä (C) säger att det handlar om att regeringen söker privata aktörer för de tågförbindelser som VR lägger ner.

- Öppnandet av konkurrensen på järnvägsmarknaden innebär att VR:s ensamrätt slopas så att andra aktörer kan komma in på marknaden. Det är alltså inte fråga om en privatisering av VR, staten kommer inte att frångå VR-ägandet, säger kommunikationsminister Anne Berner (C).

Det avtalspaketet mellan Kommunikationsministeriet och VR om ensamrätt till persontågtrafik som nu gäller är i kraft till slutet av 2024. En öppning för konkurrens förutsätter att parterna förhandlar fram ett ersättande avtal.

Nu startar en utredning över de olika alternativen för hur persontrafiken kan öppnas för konkurrens och fundera över vilken modell som bäst fungerar i finländska förhållanden.

Kundvänligheten i fokus

Enligt ministeriet blir tjänsterna på järnvägarna mera kundvänliga och utbudet kommer bättra att svara på efterfrågan i och med att det blir konkurrens.

Godstrafiken öppnades för konkurrens redan år 2007, men hittills har endast en privat aktör meddelat sig ha konkreta planer på att inleda trafik.

Bland annat bussbolaget Onnibus har meddelat att bolaget är intresserat av järnvägstrafik.

Onnibus vid Glaspalatset i Helsingfors.

Billighetsbolaget har redan tagit över en del av persontrafiken av VR på grund av sina billiga priser.

Lokförarna skeptiska till konkurrens

Lokmannaförbundet förundrar sig över kommunikationsminister Berners brådska att öppna persontrafiken för konkurrens.

Enligt förbundet går en så stor reform inte att genomföra under en enda regeringsperiod.

- Det låter ganska överraskande och underligt. Inte ska väl så här stora frågor skötas så här, säger styrelseordförande Risto Elonen.

Lokförarna påpekar att konkurrensutsättning inte förbättrat servicen eller nödvändigtvis fått ner biljettpriserna i de länder där den tillämpas.

Riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta (SDP) från Karis säger att Finland inte kan drivas som ett företag.

Det behövs offentligt stöd för att få samhället att fungera, säger hon.

Isotupa: Ingen omedelbar hjälp för nedläggningsdrabbade

Privat tågtrafik kan starta tidigast om ett par år och hjälper inte Y-tågspassagerarna, säger Sjundeås kommundirektör Juha-Pekka Isotupa.

Sjundeå- och Ingåborna skulle alltså inte få någon omedelbar hjälp av konkurrensutsättningen då Y-tåget upphör att trafikera rutten mellan Helsingfors och Karis våren 2016.

- Jag hoppas att Y-tåget får tilläggstid och närtrafiken fortsätter tills det klarnar hur det blir i framtiden, säger Isotupa till Yle.