Visualisera lägesord

Att förstå begrepp är avgörande för hur elever uppfattar matematiken, språket och omvärlden. För att befästa begrepp krävs att vi använder och får erfarenheter av begreppen. I filmen tränas lägesord. Filmen ska samtidigt inspirera till utomhusmatematik
Uppgift: pausa bilden med alla lägesord och diskutera dem i klassen.
Uppgift: bilda statyer som visualiserar lägesordet
Titta på filmen och följ eleven med väst. Statyn försöker visualisera lägesordet. Fortsätt genom att samtidigt jobba i klassen eller utomhus med begreppen. Diskutera gärna begreppen vänster och höger ur betraktarens eller statyns perspektiv.
Fortsatt arbete ute eller i klassen
Fortsätt jobba ute (se filmen) eller i klassen (se arbetsblad) genom att ge instruktioner parvis om placeringen av olika föremål.
Materialet lämpar sig för undervisning i grundskolans årskurs 1-4.
Idé och planering: Anna Wulff, Kerstin Sandén och Minna Rimpilä
Produktion: Markus von Knorring, Robert Wahlman/ Parad Media
Medverkande: elever vid Vasa övningsskola
Ett samarbete mellan Vasa övningsskola, Vetamix och Resurscentret