Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

"Trafiksäkerheten inte bara bilisternas ansvar"

Från 2015
Uppdaterad 09.10.2015 13:40.
Trafik i Helsingfors
Bild: YLE/Maja Ottelin

Den senaste tidens tragiska händelser i trafiken har fått många att oroa sig över vår trafikkultur. Sju personer dör varje år i Helsingforstrafiken.

Många ryter till om bilisten som försummat sitt ansvar.

Men enligt Trafikförsäkringscentralen är antalet trafikolyckor intakt. Med jämna mellanrum sker olyckor som får extra mycket publicitet, men i snitt sker sju fatala olyckor i Helsingfors om året.

- Alla måste ta sitt ansvar i trafiken, inte bara bilisten, säger Tapio Koisaari från Trafikförsäkringscentralen.

Färre övergångsställen som alla är bevakade kunde förbättra trafiksäkerheten.

― Tapio Koisaari

Han hänvisar till siffror som tyder på att olyckorna i de allra flesta fall beror på mänskliga misstag. I sjuttio procent av krockarna som beträffar lätt trafik har bilisten inte fått syn på cyklisten eller fotgängaren innan det varit för sent.

Tapio Koisaari från Trafikförsäkringscentralen och Juhani Vuorisalo från forskningsnämnden för trafikolyckor.
Bildtext Tapio Koisaari från Trafikförsäkringscentralen och Juhani Vuorisalo från forskningsnämnden för trafikolyckor.

De allra flesta cykelolyckorna beror på att cyklisten faller och slår sig.

Liten mot stor

En sorts obalanserat maktförhållande mellan den stora, tunga bilen och den lilla, försvarslösa människan lyfts ofta upp i diskussionen. Enligt Trafikförsäkringscentralen är fotgängare, i synnerhet äldre och barn, de mest sårbara i trafiken.

Här lånar Koisaari termen ”moral hazard” av ekonomin - en kan aldrig axla hela ansvaret. Enligt den teorin tar man fler risker då någon annan får handskas med konsekvenserna.

Fotgängarna mest utsatta

  • I genomsnitt sju trafikolyckor leder till döden i Helsingfors varje år.
  • I sjuttio procent av dödsolyckorna i den lätta trafiken i Helsingfors under åren 2004-2013 såg föraren inte cyklisten eller fotgängaren.
  • De flesta som dog i trafiken var fotgängare. Barn och äldre är speciellt utsatta.
  • 890 cykelolyckor sker på vägen till arbetet varje år. Av fotgängarna skadar sig årligen 3300 på väg till arbetet.

Källa: Trafikförsäkringscentralen

Koisaari lyfter ändå upp att bilisten sällan orsakar en olycka med avsikt. Han poängterar att stadsomgivningen ställer hårda krav på alla som rör sig i den. Sikten är ofta dålig.

Det gäller att vara alert. Detta gäller enligt Koisaari inte bara bilisterna - också fotgängarna som går mot rött med näsan fastklistrad i smarttelefonens skärm får se upp.

Beträffande stadens gator pågår utvecklingsarbetet ständigt, säger han, men ännu finns mycket att göra.

För tillfället går diskussionen kring varför övergångsställena i Helsingfors centrum är så många i förhållande till hur det ser ut i resten av den nordiska länderna.

- Färre övergångsställen som alla är bevakade kunde förbättra trafiksäkerheten.