Hoppa till huvudinnehåll

Nyhetsskolan

Hur man ska sprida sin nyhet på sociala medier

Från 2015
Uppdaterad 24.01.2018 12:40.
Gitte Laurell.
Bildtext Gitte Laurell tänker ofta på det här med some.
Bild: Yle/Max Westerlund och Mirjam Heir

Om du skriver en nyhet vill du säkert att så många som möjligt får upp ögonen för den. Då kan du ta hjälp av de sociala medierna och some-experten Gitte Laurells tips på hur du kan sprida ditt innehåll till en större publik.

Att sprida är egentligen att försöka hitta och engagera en publik som är intresserad av det du vill berätta.

- Att sprida är kort sagt att fundera okej jag har ett innehåll, vem intresserar det här? och försöka sprida till dem det intresserar.

Vad är ämnet? Vem kan det intressera? Vem berör det?

- Handlar det om till exempel dagvård så är säkert föräldrar med små barn intresserade. Det du gjort kan också vara intressant för till exempel dagvårdspersonal.

Har du några tips till dem som ska sprida sina nyheter?

- Fundera på vad det är du skriver om. Om du skriver om det som berör din skolvardag så är det enklaste om skolan redan har en sida, ett forum eller någonting, där du kan sprida nyheten.

Föräldrar är också intresserade av att veta vad ni som reportrar för Yle Nyhetsskolan gör så försök sprida innehållet via kanaler som de använder, säger Laurell.

Nyckelord inom social media
Bildtext Att välja rätt kanal för att sprida sin nyhet är a och o. Var finns de som är intresserade av det här?
Bild: Svenska Yle

Fokus ska vara på det ämne man rapporterar om. Vem diskuterar sådant här?

- Handlar det om mode så finns det bloggare som kunde tänkas vara intresserade. Gör du grejer kring Kyrkslätt så har staden olika invånarföreningar som kan vara engagerade i saken, säger Laurell.

Hur får man så många som möjligt att se sina inlägg eller bilder på sociala medier?

- Mitt första tips är att tänka på hur du vill att den som ser ditt innehåll ska reagera.

När man delar något på sociala medier är det ofta lockande att skriva en lång grej för det är mycket man vill berätta.

Korta grejer som intresserar dig och en bra bild. Inte sju rader och "läs mera".

― Gitte Laurell

- Men när du går ut på sociala medier, oberoende om du skall ’’snappa’’ till dina vänner eller om du sätter ut det på Instagram, har du plötsligt pyttelite plats. Då måste du veta vad du vill att mottagaren skall göra, det är det viktiga.

Hjärta i stället för hjärna

Det gäller att försöka väcka en känsla. Om man tänker sig Instagram eller Facebook, vad får dig att stanna när du scrollar?

- Korta grejer som intresserar dig och en bra bild. Inte sju rader och "läs mera".

Tänk på det här: Vad är det du vill att folk ska göra, ska de dela, ska de gilla eller ska de kommentera? Och fundera på hur du lockar dem att göra det!

- Lika mycket jobb som ni har satt på att göra artikeln ska ni också lägga på att sprida den.

Har du en video på Instagram så har du 15 sekunder på dig - och det ska fungera utan ljud. Egentligen är det de tre första sekunderna som avgör ifall någon orkar tittat till slut.

Är det Facebook så har du ungefär två rader där uppe ovanför bilden på dig, kanske också en bild och rubrik.

När du jobbar med nyheter är du sällan först. Det är ganska sällan som det är ditt trumfkort. Men du måste kunna förklara saker på ett intressant sätt.

― Gitte Laurell

Livet med de sociala medierna

Hur tror du att sociala medier har påverkat våra levnadssätt idag, om man jämför med för tio år sedan?

- Vi har tillgång till allting direkt. När du jobbar med nyheter är du sällan först. Det är ganska sällan som det är ditt trumfkort. Men du måste kunna förklara saker på ett intressant sätt.

- Jag tror att journalistiken är lika viktig men man måste hitta nya former.

Akta dig för att hamna i en nätbubbla

Vår värld har förändrats och nuförtiden är det urenkelt att hålla kontakt med mänskor. Det är urenkelt att nätverka via sociala medier.

- Det är också urenkelt att hamna i en bubbla där man bara umgås med sådana mänskor som tycker lika som en själv.

Om man hamnar i en sån här "bubbla" vad ska man göra för att få sina grejer att gå utanför den?

- Det är bra att göra grejer som du själv är intresserad av och brinner för men det är alltid viktigt att också sätta sig in i mottagarens roll, annars har du gjort den i onödan.

Hur viktigt tror du att det är att sätta en bra rubrik på sitt arbete?

- Superviktigt! En bra rubrik och en bra bild är det allra viktigaste.

Regler man måste följa

När du jobbar med nyheter så måste du bland annat beakta att har du rättigheter till de bilder du använder, framförallt om du fotar barn. Har du kollat med föräldrarna?

- När vi jobbar på Yle så har vi ganska strikta etiska regler för vad vi får göra. Och vi ska vara oberoende.

När man skriver saker och det är roligt att tagga någon eller att använda en "hashtag" så måste man fundera på var gränsen går mellan spridning och marknadsföring.

- Om du till exempel har talat med ett företag och du tycker att det här företaget är helt toppen så kan det bli en marknadsföringstext istället för en nyhet. Sådant måste du fundera på.

För att undvika att det blir marknadsföring kan man låta olika personer från liknande företag få komma till tals. Det är också viktigt att höra vad kunderna tycker.

Vad tycker du att är det bästa med sociala medier?

- Där kan vi prata med dem som följer oss och andra. Det är väldigt enkelt att diskutera med oss, kommentera, fråga, vi kan fråga publiken, publiken kan fråga oss. Vi gör saker tillsammans på sociala medier.

Genom sociala medier kan Svenska Yle också nå en publik som man inte kanske annars skulle ha en relation till.

Praoeleven Max Westerlund gjorde intervjun med Gitte Laurell.