Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finländsk tro på ryska marknaden

Från 2015
Uppdaterad 22.10.2015 07:35.
Valutakursen i Ryssland den 4 augusti 2015.

Finländska företag med verksamhet i Ryssland har gått in för en försiktig överlevnadsstrategi i väntan på bättre tider.

Det finländska näringslivet tror fortfarande på den ryska marknadens möjligheter. På onsdagen arrangerade finsk-ryska handelskammaren en konferens i S:t Petersburg och intresset var överraskande stort. Hela 350 företagsledare var på plats.

Finländska företag i Ryssland reagerar olika på landets ekonomiska och politiska kris. Många har minskat på verksamheten och gått in för en överlevnadsstrategi.

Nästan alla har lagt nya investeringar på is, man är försiktig och analyserar noggrant alla förändringar på marknaden.

Omstridda siffror

Den finländska exporten till Ryssland har minskat med hela 35 procent hittills i år. Rysslands BNP förväntas i år minska med fyra procent, rubelns värde har sjunkit rejält och sanktionerna bromsar utvecklingen.

Men enligt den ryska regeringen har landets ekonomiska kris tagit slut.

– Ekonomin har nått botten, meddelade ministern Aleksej Uljukajev häromdagen. Återhämtningen har redan inletts, men den blir lång och långsam.

Rysslands finansminister Aleksej Uljukajev.
Bildtext Rysslands finansminister Aleksej Uljukajev.

Redan nästa år förväntar man sig en ökning av landets BNP med 0,7 procent.

– Man måste inta en försiktig attityd till tjänstemännens prognoser, sa analytikern Dmitrij Polevoj på ING till tidningen Vedomosti. Inga reella förbättringar har skett på den inhemska marknaden som kunde stöda industrins återhämtning.

Aggressiv satsning

Inga finländska företag meddelade på onsdagens konferens att de är på väg bort från Ryssland. Istället har en del öppnat dotterbolag. Det finns till och med de som vågat öppna nya fabriker. Nu senast Uponor, Myllyn Paras och Teknos.

Nästan alla bidar sin tid och förbereder sig för en ekonomisk tillväxt.

Nåt som även gäller för målarfärgstillverkaren Tikkurila.

– Vår strategi går ut på att öka vår marknadsandel, säger koncernens generaldirektör Erkki Järvinen. Vi har varit 50 år på den ryska marknaden och sett många olika etapper, det här är nog en av de svåraste, men vi ser också möjligheterna.

– Flera av våra konkurrenter har gått ned i varv, men vi vill stället öka och satsa stort på försäljning och marknadsföring, säger Järvinen.

Det enda nya i Tikkurilas strategi är att företaget lanserat billigare färgburkar. Nåt som hänger ihop med att ryssarnas reella löner minskat med tio procent det senaste året.

En tredjedel av koncernens omsättning kommer från Ryssland där företaget har fyra fabriker och 1 200 anställda.

– Ett utländskt företag som är ny här skräms säkert av bergochdalbanan på den ryska marknaden, säger Järvinen. Vi som har varit på plats länge tar det lugnare.

Bara inhemskt

På konferensen var många företag oroliga för den ryska regeringens program där den vill ersätta importerade varor med rysktillverkat. Nåt som särskilt berör den statliga sektorn och dess inköp.

Containers
Bildtext Den finländska exporten till Ryssland har minskat med 35 procent i år.

Men även här ser det finländska näringslivet möjligheter, främst teknologi för energieffektivitet, miljöhantering och läkemedel.

– Ryssland har inte investerat tillräckligt i modern teknik de senaste 30 åren, säger Pekka Heikonen, generaldirektör för Pemamek. Och det är nästan omöjligt att på egen hand och från noll tillverka en avancerad teknologi som till exempel vi erbjuder de ryska varven.

Patriotiska lagar

Utländska företag över hela linjen är missnöjd med den ryska regeringen och efterlyser förutsägbara spelregler. Särskilt de tvära kasten inom lagstiftningen försvårar vardagen för alla utländska företag i Ryssland.

– Reglerna på marknaden förändras ständigt och för att kunna fatta rätt beslut borde man kunna förstå vartåt lagstiftningen är på väg, sa direktören för Schneider Electric Jean-Pascual Trikoir efter ett möte med premiärminister Dmitrij Medvedev i måndags.

Enligt tidningsuppgifter har producenter av konsumtionsvaror förlorat 1,5 miljard euro på grund av regeringens plötsliga åtgärder.

Direkta utländska investeringar till Ryssland har i praktiken upphört. Ifjol minskade investeringarna från 70 till 20 miljarder USD. Det senaste halvåret har det flutit in tre miljarder.