Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Alla Helsingforsunga har inte råd med bussbiljett

Från 2015
Uppdaterad 25.10.2015 08:16.
Flickor utanför Kampencentret i Helsingfors.
Bildtext En del unga riskerar att isoleras i sina stadsdelar, för de har inte råd att åka kollektivt.

Helsingfors stads ungdomsdirektör Tommi Laitio är orolig över den ökade segregeringen bland Helsingforsungdomar. 85 procent av helsingforsarna trivs allt bättre, men resten har det sämre än förut.

- Det gäller också ungdomarna som grupp. Deras hälsa är bättre, relationen till föräldrarna har blivit bättre och det förekommer mindre mobbning än förr. Problemet är att skillnaden mellan de svaga och majoriteten av ungdomarna växer.

Problemet är att skillnaden mellan de svaga och majoriteten av ungdomarna växer.

― Tommi Laitio

Bättre i Helsingfors

Segregering bland unga är ett storstadsfenomen. Helsingfors klarade sig ändå ganska länge utan att fenomenet syntes i högre grad, och fortfarande är de unga här i en mer jämlik ställning än i till exempel Sveriges storstäder.

- I Malmö lever hela 30 procent av barnen i fattigdom, så situationen är sämre där.

Kunde vi ha förebyggt problemet?

- Det här är en storstadsfråga, men att förutse den är en fråga för stadsplaneringen. Helsingfors gör ganska mycket för det här. Till exempel ska yrkeshögskolan Metropolia nu flytta till Kvarnbäcken. Det är ett sätt att lyfta fram en förort.

Bättre politik här

Enligt Tommi Laitio har Helsingfors en mer fungerande politik för socialt boende än Stockholm och Malmö. Ett exempel är Fiskehamnen där man varvar hyresboende med ägarbostäder.

Helsingfors stads ungdomsdirektör Tommi Laitio är oroad över segregerade ungdomar i Helsingfors.
Bildtext Ungdomsdirektören Tommi Laitio vill ge unga sommarjobb och mer ansvar.

Det finns ändå en hel del unga som inte ens har råd att ta sig utanför den egna stadsdelen. Om man då bor vid järnvägen kan man lyckas åka utan biljett, men de som bor i förorter dit det går bara bussar är strandade.

Gratis kollektivtrafik?

För flera år sedan hade ungdomarna i Helsingfors via skolan en biljett till kollektivtrafiken som gick att använda när som helst. I dag fungerar den mellan 6 på morgonen och 18 på kvällen och bara på vardagar.

I vissa storstäder i Europa är kollektivtrafiken helt gratis. Där märker man att ungdomarna går runt mycket mera.

― Tommi Laitio

Borde man införa en 24/7 biljett för att de unga ska vara i en mer jämlik position? Tjänstemannen Laitio väger sina ord på guldvåg.

- Det är en politisk fråga och det kostar ganska mycket. Nästa år tvingas skolväsendet spara tio miljoner extra. Så jag tror inte att det kommer att hända.

- I vissa storstäder i Europa är kollektivtrafiken helt gratis. Där märker man att ungdomarna går runt mycket mera och det är lättare för staden att organsiera evenemang då man vet att alla unga har möjlighet att ta sig fram.

Men tycker du att också Helsingfors borde ha gratis kollektivtrafik för ungdomar?

- Du måste fråga politikerna.

Tre åtgärder

Enligt Tommi Laitio kan ungdomscentralen hjälpa unga med tre saker för att förhindra segregering: sommarjobb, hobbyer och ansvar.

På flera av stadens ungdomsgårdar ger man unga ansvar för hela ungdomsgården i en vecka.

- Det fungerar jättebra. Jag tror att det är ett jätteeffektivt sätt att hjälpa unga, att ge dem ansvar.