Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Ny unik eldriven hybridfärja mellan Nagu och Pargas

Uppdaterad 29.10.2015 13:46.
Ny hybridfärja mellan Pargas och Nagu
Bildtext Så här ska fartyget se ut.

En ny unik landsvägsfärja trafikerar mellan Pargas och Nagu från och med 2017. Rederiet Finferries beställer färjan från ett varv i polska Gdynia.

Det är frågan om en hybridfärja, den tredje av sitt slag i världen. Fartyget kommer främst att drivas med ackumulatorer som automatiskt laddas med el varje gång färjan tar i land. Vid behov kan färjan också drivas med diesel.

- Färjan har nollutsläpp då den körs med el. Diesel används endast i undantagsfall till exempel under svårare isförhållanden, säger Finferries verkställande direktör Mats Rosin.

Mats Rosin
Bildtext Finferries vd Mats Rosin

Finferries mål är att 100 procent av tiden köra med elkraft. Det är tyska Siemens som ansvarar för den nya tekniken på färjan men Finferries har varit med i utvecklingsarbetet. NTM-centralen bygger om färjfästena för att tekniken ska kunna tas i bruk.

Smidigare trafik

Färjan blir 90 meter lång och 16 meter bred och tar 90 bilar. Som jämförelse tar landsvägsfärjan Sterna - som trafikerar mellan Pargas och Nagu - cirka 66 bilar och är 63 meter lång. Fartyget sätts i trafik i juni 2017.

- Från och med 2017 finns det en större kapacitet på rutten men också lastningen och tömningen går snabbare med den nya färjan, vilket innebär smidigare trafik, säger Rosin.

Den nya färjan blir huvudfärja på rutten och Sterna som är näststörst från och med 2017 fortsätter att trafikera mellan Pargas och Nagu. Falco blir en reservfärja medan Odil, som är byggd 1971, plockas ur trafik. Under speciella omständigheter, som till exempel midsommar, kan den tredje färjan sättas in för att köerna inte ska bli alltför långa.

Billigaste anbudet avgjorde

Rosin berättar att Finferries valde polska varvet Crist S.A. i Gdynia på grund av priset. Varvet hade det lägsta anbudet och förhållandet mellan pris och kvalitet upplevdes som det bästa möjliga. Enligt Rosin är det vikigt att hålla ner kostnaderna eftersom Finferries jobbar på en marknad som är öppnad för EU-konkurrens.

Det exakta priset på beställningen är en affärshemlighet enligt Rosin - men han avslöjar att färjan och den omkringliggande tekniken innebär en investering på 15-20 miljoner euro.

Varvets marknadsföringschef Maciej Lisowski berättar att beställningen är mycket viktig för varvet.

Crist S.A. - varvets marknadsföringschef Maciej Lisowski.
Bildtext Maciej Lisowski säger att beställningen är en utmaning för varvet i Gdynia.

- Vi är nöjda och stolta att få beställningen. Samtidigt är det en stor utmaning - men vi vet vad vi gör efter att ha byggt 300 fartyg de senaste 25 åren.

Varvet har i dag 1100 anställda och jobbar just nu med 14 olika projekt.

- Det gäller att hänga med i utvecklingen eller helst ligga steget före. Att vara med och utveckla ny teknik är en stor sak för oss eftersom färjorna i Europa allt mer håller på att gå över till miljövänligare lösningar.

"Nya teknologin kommer att erövra hela världen"

Några nya fartygsbeställningar i Skärgårdshavet lär inte bli aktuella i den nära framtiden, berättar Rosin.

- Just nu ser Finferries tonnage bra ut i Skärgårdshavet och det finns inte behov av ytterligare fartygsbeställningar.

Hybridlösningar och eldrivna färjor är framtidens melodi, tror Rosin.

- Den nya teknologin som nu tas i bruk kommer att erövra hela världen.

Finferries vd Mats Rosin gästar Yle Åbolands morgonstudio kl.7.40 i morgon fredag och ifall du har frågor som berör den nya färjan kan du skriva in dem i kommentarfältet nedanför eller skicka in e-post till radiovega.aboland@yle.fi.