Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Nya färjan kan säkra natturerna

Från 2015
Uppdaterad 02.11.2015 08:15.
Mats Rosin
Bildtext Lägre energiutgifter ökar sanolikheten för att de omdebatterade natturerna mellan Pargas och Nagu kan bibehållas. Mats Rosin besökte Yle Åbolands studio på fredagmorgon för att berätta mer om den nya hybridfärjan.

Den nya eldrivna hybridfärjan mellan Pargas och Nagu kan bidra till att de indragningshotade natturerna bibehålls.

Natturerna har diskuterats flitigt och Mats Rosin, vd för Finferries, påminner om att det är Närings-, trafik- och miljöcentralen som fattar beslut om natturerna och att man från Finferries sida inte vill bli indragen i debatten om huruvida färjan mellan Pargas och Nagu ska trafikera också nattetid.

Mats Rosin tror ändå att lägre energikostnader bidrar till att sannolikheten för att natturerna bibehålls, ökar.

Inga hyllor

Den nya färjan som alltså ska gå på el och byggs i Polen, kommer att tas i bruk 2017.

Hybridfärjan är miljövänligare, billigare att köra och billigare att underhålla. Transporten mellan Pargas och Nagu kommer ändå att ta ungefär lika länge som nu, dock med den skillnaden att lastning och lossning kommer att gå snabbare.

Den nya färjan har nämligen ingen hylla som bilarna måste köra upp på då det är trångt utan alla bilar parkeras på huvuddäck.

Namnet ska ha koppling till tekniken

Vad den nya färjan ska heta har man ännu inte beslutat.

- Det är styrelsen som fattar det beslutet, säger Rosin som själv tycker att färjans namn borde ha någon koppling till den nya tekniken som färjan kommer att utnyttja.

Någon namntävling, i likhet med den som ordnades inför landsvägsfärjan Stellas sjösättning, kommer inte att ordnas men Mats Rosin påpekar att man nog får komma med förslag.

Har man goda förslag kan man mejla dem direkt till Mats Rosin på adressen mats.rosin@finferries.fi eller informationschef Jutta Valkeinen på adressen jutta.valkeinen@finferries.fi.

- Det är bara att skicka goda förslag. Vi beaktar nog allt.