Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Uppsving för nattklubbarna i Helsingfors

Från 2015
Bild: Yle

Det har varit livligare på många nattklubbar i centrum av Helsingfors i höst jämfört med hösten ifjol. Företagarna i branschen hoppas nu att en vändning mot det bättre är på kommande.

Nattklubbarna har haft det svårt redan länge. Recessionen och den billiga alkoholen från Estland har under 2000-talet märkbart minskat konsumtionen av alkohol på nattklubbar.

– Människor dricker hemma och kommer allt senare till nattklubben, förklarar Timo Lappi som är vd för Turism- och restaurangförbundet MaRa.

Enligt honom har människors vanor också förändrats: tidigare kom folk till nattklubben under hela veckan, medan folk nuförtiden främst går på nattklubb på fredagar och lördagar.

Nog skulle vi behöva kunder också under veckan.

― Tarja Palomäki, vd för Happy Hour Restaurants

Fullt på veckosluten, glest under veckan

Tarja Palomäki, vd för Happy Hour Restaurants, som bland annat äger nattklubbarna LeBonk, Storyville och Rymy-Eetu, säger att recessionen år 2008 innebar en vändning för nattlivet i Helsingfors. Sedan dess har nattklubbarna haft det kärvt.

Palomäki ser ännu ingen vändning mot det bättre, men hon hoppas på det.

Det finns gott om kunder på veckosluten, men vardagskvällarna är fortfarande lugna.

– Under veckosluten är det fullt, men på veckan är det väldigt glest. Nog skulle vi behöva kunder också under veckan, suckar hon.

”Skitsnack att Facebook och Tinder far i väg med kunderna”

Antti Raunio, vd för Night People Group, som driver många nattklubbar i Helsingfors, är i sin tur hoppfull.

Enligt honom har den här hösten varit betydligt livligare än fjolårets och försäljningen har ökat.

– Den är på det sättet betydande att efter många lugna år så ser vi nu ett tydligt uppsving, säger Raunio.

Efter många lugna år ser vi nu ett tydligt uppsving.

― Antti Raunio, vd för Night People Group

Night People Group köpte för några år sedan flera restauranger av nattklubbskungen Seppo ”Sedu” Koskinens bolag SK Entertainment.

Till Night People Groups nattkubbar hör bland annat Kaivohuone, Baarikärpänen, Apollo, Tiikeri och Capital.

Enligt Raunio har man arbetat hårt för uppsvinget. Man har satsat på nya produkter, såsom drinkar. Förra veckan ordnades Finlands första officiella Tinder-party på Capital.

– Alla målar upp skräckscenarier om att Facebook och Tinder far i väg med kunderna och att folk inte längre behöver nattklubbar. Jag ser det som fullständigt skitsnack. De är alldeles lysande hjälpmedel för nattklubbar och det lönar sig att uppmärksamma dem i affärsverksamheten.

”Nattklubbarna måste profilera sig”

Juhani Merimaa, vd för rockklubben Tavastia, tror att recessionen inte känts av lika mycket i Helsingfors centrum som i resten av Finland.

Om alla nattklubbar liknar varandra så kan alla inte lyckas.

― Juhani Merimaa, vd för Tavastia

Enligt Merimaa har Tavastia, som koncentrerar sig på livemusik, lyckats undvika de senaste årens värsta ekonomiska svackor. Den här hösten har också för Tavastia varit livligare än hösten ifjol.

– Man kan se en viss tillväxt. Inget explosionsartat, men ändå en liten ökning från fjolåret.

Enligt Merimaa måste nattklubbar och barer profilera sig för att klara sig i konkurrensen.

– Om alla nattklubbar liknar varandra så kan alla inte lyckas.

Han påpekar att den hårdare konkurrensen tvingar nattklubbarna till innovationer och förnyelse.

– På det sättet får man i gång tillväxten, att det kommer nya intressanta saker som aktiverar människor.

Annette Blencowe / Yle Uutiset