Skit i tangon
Hur marknadsföra varumärket Finland för att förbättra vårt rykte internationellt?
Finlands rykte har igen fått sig en törn i och med en video, filmad i Esbo, där en ung finländsk kvinna spyr ur sig en massa rasistiska kommentarer över en sjuksköterska med kenyanskt ursprung.
Videon, som från början delades på Facebook, har nu nått så långt som till dagstidningen Daily Mail i Storbritannien och igen får vi oroa oss över vilken bild vi ger av Finland internationellt.
Därför funderar Myteriet på hur vi kunde förbättra varumärket Finland. Traditionellt har Finland, precis som de övriga nordiska länderna, setts som naturnära, hederliga och öppensinnade. Det rimmar dåligt med senaste tids uppmärksamhet i världen. Håller Finland måttet idag eller håller vi på att falla av kälken?
Jaakko Lehtonen är vice ordförande på Visit Finland som arbetar med marknadsföringen av Finland för besökare.
Hur gör man för att förmedla en mer positiv bild av ett land?
- Först och främst måste vi komma ihåg att Finland fortfarande har ett väldigt gott rykte utomlands. Det är ett missförstånd att negativa artiklar omedelbart skulle ha någon betydelse för ett lands rykte, menar Jaakko.
Jaakko bekymrar sig inte över lite negativ publicitet eftersom det tar tiotals år att förändra hur ett land uppfattas.
- Genom kommersiell information kan man påverka en del av vad landet har för image som turistmål. Där koncentrerar vi oss på tre starka sidor. Delvis handlar det om den finländska kulturen. Då menar jag inte opera, utan det finska levnadssättet. Vi talar också om tystnaden och lugnet för de som vill koppla av, och så talar vi om aktiviteter man kan uppleva i Finland.
Självironi fungerar
Men hur ser man på Finland utomlands? Vi bad ett par svenska proffs inom branding fundera på hur Finland kunde stärka sitt varumärke.
- Det finns en strävan och ett lugn i Finland som jag också kan känna igen i Sverige, tycker Karin Setréus, doktorand vid Stockholm School of Business.
- Sverige lever mycket på gamla meriter och vår egen självbild kanske skiljer sig lite från hur andra människor ser på oss. Vi i norden kan fortfarande köra på det smånaiva, blonda, blåögda som man utomlands tycker är gulligt.
Och visst fungerar självironi bra också bland oss finländare.
Tillbaka till rötterna
Joakim Thulin är ansvarig för omvärldsanalys på Berghs School of Communication och han tror att Finland borde begränsa oss till det vi har och inte försöka skapa så mycket nytt när det kommer till vår marknadsföring.
- Finland är ju känt för sin historia. Det nya Finland är det gamla Finland och i marknadsföringssyfte kunde man gå tillbaka till rötterna. Här uppe i norr är det ju lite som i Game of Thrones. Att skapa det avskalade, lugna och själsligt varma ligger verkligen i tiden och i Finland har ni allt det där, säger Joakim.
Kanske är det där vi borde börja då vi formar vår framtida image. Mindre sprit och tango, mera eftertanke och mindfulness.