Hoppa till huvudinnehåll

Nyhetsskolan

Kläder och konsumtion från ungdomarnas perspektiv

Från 2015
Uppdaterad 01.06.2016 14:17.
En klädstång full med tröjor i olika färger.
Bildtext Många ungdomar köper nya kläder minst en gång i månaden.

Ungdomar är medvetna om att kläder ofta tillverkas i orättvisa förhållanden. Men information om vilka märken som är bättre än andra saknas.

Höstvädret har anlänt hit till Finland, och klädaffärerna har fyllts med tjocka halsdukar och varma kappor. Då man går ut genom dörren och möts av en kall vind, börjar den varma ylletröjan man testade i affären kännas lockande. Två av tre elever mellan 12 och 19 år som deltog i vår undersökning medgav att de köper kläder minst en gång i månaden. 181 elever svarade på enkäten.

Mycket kläder men återvinning

Det är verkligen mycket kläder som går åt. En förvånansvärt stor procent av eleverna, nämligen 90%, berättade dock att ungdomar återanvänder sina kläder genom att sälja/ge dem åt någon eller skänka till välgörenhet, istället för att slänga bort dem.

I Vasa kan man föra sina gamla kläder till Röda korsets loppis, till H&M där det finns insamlingslådor vid kassorna eller till en av UFF:s många insamlingslådorsom finns utspridda vid flera ställen.

Faktum att många företag som tillverkar kläder har sina sömmerskor att arbeta för väldigt låga löner i länder med låga levnadsstandarder hade de flesta ungdomarna nog hört om tidigare. På frågan Skulle du betala lite mera för ett plagg som är tillverkat i rättvisa förhållanden? svarade nästan 70% att de nog skulle, men på frågan Försöker du köpa från företag som betalar bättre åt sina sömmerskor, samt jobbar för en bättre värld? svarade bara 25% jakande.

Brist på tillgänglig information

Största orsaken bakom dessa svar är att man helt enkelt inte vet vilka företag som faktiskt är rättvisare. Visst, man kan anta att desto billigare ett plagg är, desto mindre har arbetarna fått i betalt. Då har jättedyra kläder blivit tillverkade i bättre förhållanden. Men så är det inte alltid.

Det finns en väldigt bra sökfunktion gjort av organisationen PETA där man kan söka på i princip alla kosmetik- och hudvårdsföretag för att se om den testar på djur.

En liknande funktion skulle kanske behövas för att kunna se vilka företag som tillverkar sina produkter i rättvisa förhållanden, för efter lite sökande hittade redaktören inte någon ordentlig lista.

“Ungdomar kräver märkeskläder” - eller?

Ofta hör man vuxna säga att dagens ungdomar har så höga krav på kläder; att de bara vill ha märkeskläder, och sånt som är på mode just nu. Två av frågorna i enkäten behandlade just detta, och en tredjedel av svaren var faktiskt Jag bryr mig inte om märket.

Andra alternativ var: I vissa fall vill jag ha ett visst märke som fick flest röster, Jag gillar märkeskläder, men märket är inte en nödvändighet och Klädernas märke är väldigt viktigt för mig, med minst röster.

Ronja Borgmästars, Vasa övningsskolas gymnasium
Den här texten är skriven av en av Yle Nyhetsskolans unga reportrar.