Hoppa till huvudinnehåll

Porträtt

Det färdiga porträttet

Målningar med människor i motivet får alltid betraktaren av ett verk att känna igen sig på något sätt. I porträttmålningar söker betraktaren de självklaraste elementen "öga, öga, näsa, mun" för att känna igen ansiktet. Men vad mer kan porträttet berätta?

Susanna i profilAvsikten med serien Det är väl ingen konst har varit att öppna några av alla möjligheter som finns till att fascineras av bildkonstens värld. Ett genuint, traditionellt porträttmåleri kräver långt mer insikt i målarkonst än det vi hunnit med, men det hindrar ändå inte oss från att göra en porträttstudie för guldramen. Man kan kanske se de olika angreppssätten som gåtts igenom under seriens gång som ett slags genvägar, men det är de inte, snarare är de ett försök att närma sig olika föreställningar om vad måleri och bildkonst är, på ett lekfullt och samtidigt allvarligt sätt.

Material och förberedelser

    blyertspennorakvarellpapper
    akvarellfärgerpenslar

AkvarellerEtt självporträtt som många säkert prövat på att göra någon gång är den egna skuggsilhutten, som tecknas på ett svart papper och sedan klipps ut. För att få en silhuett avritad krävs inga märkvärdiga material, men däremot någon som ritar av skuggan. I stället för att använda ett svart papper kan man rita silhuetter på flera akvarellpapper, som man sedan använder som grund för olika porträttstudier. Då har man bara konturen av sin silhuett att utgå från och kan fritt teckna och måla in detaljer i porträttet. För att bilden inte enbart ska bli en stum och intetsägande silhuett kan man experimentera med att skapa olika ansiktsuttryck och stämningar och sätta in nya element i bilden.

Susanna tecknar Hannah i profilArbetet1. Placera pappret på olika sätt, inte endast mitt bakom skuggan då du tecknar av silhuetten. Du kan använda papper av varierande storlek. Sitt på olika avstånd och på olika sätt då du tecknar av silhuetten för att skapa olika motiv. Gör flera skisser eller skuggsilhuetter.

2. Spänn upp akvarellpappret med silhuetteckningen.

Skuggsiluett3. Skissa eventuella detaljer i motivet med blyerts.

4. Måla spontant och intuitivt på pappret. Måla vått i vått (färg på blött papper), färg på torrt papper, låt färger flyta in i varandra, låt en färgyta torka, svep över med en annan färg. Sök ett eget uttryck! Var beredd på och utnyttja "fel" som överraskningar!

Hannahs och Susannas porträtt
Tips:
När man målar akvarell kan den "tomma" vita ytan på pappret användas och avgränsas som en färg och form!
Låt fantasibilder blandas med ansiktsuttryck; tänk på att du inte förklarar något annat med bilden, utan att bilden är ett konstverk som talar för sig själv.

(Expert: Hannah Kaihovirta-Rosvik)

Konst

Nyligen publicerat - Konst