Hoppa till huvudinnehåll

Trädgårdsergonomi - några små men viktiga tips

Linda lär hur man lyfter rätt.
Linda lär hur man lyfter rätt. Bild: YLE/Svenska Yle linda sundström

Trädgårdsarbete är fröjd och lugnar ner själen och ger ro. Tyvärr så kan det på köpet ge en sjuk rygg och ömma leder. Men med små tips och rätt utrustning kan man motverka en hel del av de fysiska besvären. Arbetsfysioteraput Linda Sundström bjuder här på sina bästa tips för ergonomiskt trädgårdsarbete.

Lyft med benen, inte ryggen
Att lyfta tunga föremål, t.ex. stora krukor
Se till att föremålet du lyfter är riktigt nära dig och lyft rakt uppåt med hjälp av benen, inte ryggen!
Om du bara flyttar en kruka lite åt sidan så behöver man inte lyfta upp den. Det räcker med att bara lyfta lite. Då kan man ta stöd med armarna mot sina ben och på så vis spara ryggen.
Får att flytta tunga krukor längre vägar finns det praktiska kärror just för det ändamålet.

Vattningskanna med dubbla hantag
Vattning
Ofta tar man sin tioliters kanna och börjar vattna – men sned i ryggen blir man ju av sånt. Ta hellre två stycken fem liters kannor, en i var hand. Då blir balansen bättre och kroppen belastas jämnt.
Även för vattningskannor har produktutvecklingen gått framåt. I välutrustade trädgårdsaffärer finns det varianter med två handtag som gör vattningen mycket lättare.

Kratta rätt
Krattande
Krattande är en trädgårdsgöra utan ände. Då man krattar är det viktigt att växla greppet och kratta både från höger och vänster. Annars är axlarna i knut inom kort.
Försök också hålla axlarna nere. Om man spänner axlarna uppåt flödar inte blodet ordentligt ut i armarna och musklerna tröttnar inom kort.

Don för person
Verktygsval
De flesta verktyg är gjorda för män och kräver i många fall ganska kraftiga nypor. Men på senaste tid har det utvecklats verktyg specifikt för kvinnor. Det lönar sig att fråga efter dessa produkter i affären. De kan underlätta trädgårdsarbetet en hel del.

Ge ryggen stöd
Arbetsställningar
Särskilt att rensa i rabatter brukar bädda för en stel rygg. Redan att ha en helt vanlig liten pall till hands kan underlätta en hel del. Om man sedan dessutom arbetar bara med ena handen medan man stöder med den andra handen mot låret så avlastas ryggen en hel del. Man kan också sitta halvt på pallen med det ena knäet på marken. Då gäller det att stöda antingen den andra armen eller hela övre kroppen mot det ”sittande” låret.

Modern trädgårdspall
Trädgårdspallar har även de utvecklats. Det finns modeller som upp-och-ner erbjuder såväl mjukt knäskydd som handtag för att stiga upp. Och vänd åt andra hållet en traditionell pall.

Håll handleden rak
Det gäller också att försöka hålla handleden rak och arbeta med hela armen. Då hålls leden i sitt sk. neutrala läge och belastas inte så mycket.

Tänj och träna och tänj
Men hur man än förbättrar ergonomin så blir ryggen lite styv och stel. Särskilt på våren så har trädgårdsivern ingen måtta. Därför kan det vara bra att öva upp kroppen under den kalla årstiden och öva magmusklerna som ger stöd till ryggen. Och efter en ihärdig rensningssession är det viktigt att göra sk. motrörelser. Stöd händerna mot mellanryggen och tänj bakåt. Då faller mellankotskivorna på plats och ryggen känns böjlig igen…

(Expert: Eva Vikstedt)

Trädgård

Nyligen publicerat - Trädgård