Hoppa till huvudinnehåll

Tadaa... Välkommen till sexbloggen!

Tadaa! Det här är sexbloggen. Här skriver kändisar, communister och X3M-redaktörer om allt som handlar om sex och relationer. Bisexualitet, jobbiga pojkvänner, penisavund, att vara kåt, distansförhållanden, äkta kärlek. Ja allt. Jag börjar med nåt alla har åsikter om... sexualundervisning!

Sexualundervisningen är säkert helt bra, om den följer läroplanen, d.v.s. om rätt saker tas upp. Men jag upplever att undervisningen sällan lever upp till det läroplanen kräver. Ofta är det en generad lärare som nästintill tvingats att dra de fasansfulla lektionerna där man måste prata om snoppar, slidor, sexualiteter och ja.. you name it.

Vad resulterar detta i? Jo, oftast blir sexualundervisningen en lektion i säkert sex, och med härskna bilder på infekterade könsdelar vill man visa hur viktigt det är att använda kondom. Och JO! det är viktigt! Men det finns en hel del annat viktigt som jag upplever att många skolors sexualundervisning inte behandlar. Känslor tillexempel. Hur många av er har pratat om känslor på era lektioner? Inte jag iallafall. Sex målas upp som en mekanisk grejj som sker mellan (vuxna) människor som vill ha barn. Det vågar jag ändå lova att är en minimal del av sexet, speciellt bland unga. Varför inte prata om vad det betyder att älska någon? Hur man visar det, och hur man INTE visar det.

En annan grejj jag förundrar mig över är varför man delar in klassen enligt kön och pratar om mens med flickorna medan killarna får höra om utlösning, stånd osv? Säjj den 16 åriga kille som inte skulle må bra av att veta mer om vad mensen egentligen innebär. Samtidigt skadar det nog inte heller tjejerna att höra om morgonstånd och för tidig utlösning.

Som avslutande fundering: man kunde gott och väl införa sexualundervisningen betydligt tidigare
än nu. Redan i lågstadiet, men då förstås anpassad till den åldersgruppen.

Over and out!

Läs också