Hoppa till huvudinnehåll

Estelle, aktivism och rättvis handel

Den ursprungliga tanken med s/v Estelle var att föra en rättvis u-landshandel. Man ville tänka globalt, och handla globalt och lokalt. Människorna bakom Estelle gjorde detta i tjugofem år.

Informationsruta

Estelle seglar nu under den svenska Ship to Gaza-organisationen

S/V Estelle byggdes 1922 i Emden i Tyskland, ursprungligen som seglande trålare. En skara entusiaster hittade skrovet svårt nedgånget i Helsingfors omkring 1984. Hon hade seglat sand från Borgå till Helsingfors.

Den ursprungliga tanken med Estelle var att med små kostnader och med vindkraft transportera hjälpsändningar till u-länder och lasta rättvisemärkta produkter för returen, s.k. Fair Trade. Thomas Wallgren och Jakob Donner-Amnell är ivriga och entusiastiska, trots att de kritiska journalisterna tycker det är en droppe i världshavet. Men också ekonom Kimmo Kiljunen anser att man är på rätt spår.

Också i Frukost-tv 1988 diskuterades u-landshjälp vs rättvis u-landshandel. Krister Idström var med och grundat gruppen Afrikan Tähti (Afrikas stjärna) som importerar produkter direkt från afrikanska odlare och vill främja rättvis handel i stället för enbart bistånd.

Restareringen av Estelle drog ut på tiden, eftersom skrovet restaurerades på totalt frivillig basis. Man flyttade skrovet till Åbo 1986. Reservdelar fick man från skrotlager och överskottsmaterial från skeppsvarv . Finansieringen ordnades med loppmarknader och systematisk försäljning av upprustade cyklar. Ett bolag, Eestaas Oy grundades för administrationen, och en förening, Uusi tuuli rf, för verksamheten. Många privata bidrag behövdes också.

I december 1994 gick Estelle för egen maskin på en provtur, och 1995 fick hon riggen i skick. I maj 1995 gick hon igenom besiktningen och fick godkänt för segeltrafik. 1997 reste hon sin första långa resa till Holland.

En resa till Angola på 6 ½ månad gjordes 2002 och skänkte alla som jobbat för Estelle stor tillfredsställelse. Besättningen bestod av frivilliga som hjälpte till för mat och husrum. Se länk nedan om resan till Angola.

Men 2010 måste föreningen bakom segelfartyget Estelle upphöra med sin verksamhet på grund av resursbrist. Fartyget som seglat på världshaven i tio års tid kommer att säljas på hösten 2010.

Text: Ida Fellman

Barn och unga

Samhälle

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

  • Många faror på skolvägen

    Hur tar man sig till skolan?

    Hur tar man sig till skolan; till fots, med cykel, båt eller buss? När nya förorter byggs glömmer man skolbarnen.

  • Sursik skola 1975 – teori och praktik i grundskolan

    Elever och lärare om sin skola.

    På 1970-talet övergick de flesta skolor till att bli grundskolor. Redaktörerna Joan Harms och Birger Thölix besöker Sursik skola i Bennäs, Österbotten för att bekanta sig med teori och praktik i grundskolan.

  • Skolmaten genom flera decennier

    Finland ger skolbarnen varm mat.

    Finland hör till de få länder i världen som bjuder varm mat åt sina skolbarn. Men problem kan uppstå med näringsinnehåll , krångel, för lite eller för mycket mat.

  • En dag i högstadiet 1981

    Hur ser en idealskola och en bra lärare ut?

    Hur ser en idealskola och en bra lärare ut? Och vad gjorde man 1981 för att förbättra trivseln i högstadiet? Gör en tidsresa till högstadierna i Mattliden, Kimito, Tenala, Borgå, Jakobstad och Karleby.

Nyligen publicerat - Arkivet