Hoppa till huvudinnehåll

Popup-butiker ny trend i centrum

Bild: YLE / Antonia Stackelberg butik,etiska kläder,kläder,klänningar,nomad,skjortor

Popup-butiker blir ett allt vanligare inslag i Helsingfors gatubild. Den nya marknadsföringstrenden kommer från New York och väcker stort intresse bland helingforsbor.

Så kallade popup-butiker dyker upp vid varje gatuhörn i Helsingfors. Företagare som vill marknadsföra sin produkt hyr en affärslokal för en kort tidsperiod. Under denna tid ordnas det olika evenemang i butiken för att främja varumärket. Det här är ett nytt marknadsföringssätt som uppstått i New York och London på 2000-talet.

Joni Malmi har klädaffären Makia vid Skillnaden. Malmi har hyrt lokalen på Skillnaden för en månad framåt. Hittils har popup-butiken på Skillnaden väckt stort intresse bland stadsborna. För Malmi betyder det ett överraskande stort uppsving i ekonomi för den här månaden.

Popup-trenden kan utnyttjas av vilken som helst företagare som har något till salu säger Malmi. Det är svårt att uppskatta hur många popup-butiker det finns i Helsingfors just nu men antalet ligger antagligen omkring tio stycken gissar Malmi.

Helt nya affärer öppnar också

Samtidigt som popup-trenden sprider ut sig i Helsingfors finns det också ett stort behov bland många företagare att öppna egen affär som gärna får finnas under en längre tid. Typiskt för nya butiker är att det är specialiserade på något - t.ex. närodlad mat, ekologiska kläder eller miljövänliga tvättmedel för städning. Det här har väckt stort intresse bland helsingforsbor.

Etisk handel är också en växande trend i huvudstadsregionen och nu börjar allt fler företagare i huvudstadsregionen utnyttja den här trenden och låter den påverka utbudet. Nomad-butiken i helsingfors är en av dem. Här säljs nya märken som inte tidigare funnits i Finland. Kläderna och väskorna kommer bland annat från Indien och Afrikanska länder.


(Av Johannes Tabermann)

Läs också

  • Protest utanför det brittiska parlamentet mot brexit.

    Brexit - en dramatisk dragkamp över kanalen

    Nu måste man samtala om samtalen.

    Storbritanniens utträde ur EU innebär en gigantisk omställning på många plan. Om två år ska brexit vara fullbordat. Mycket är oklart - och mycket energi kommer att gå till att förhandla om vad man ska förhandla om.

  • Timo Soini, Sannfinländarna

    Timo Soini: Invandrare ska inte åka i omkörningsfilen

    Vill att de papperslösa ska åka hem.

    Sannfinländarnas ordförande Timo Soini anser att kommunerna ska driva ut papperslösa flyktingar genom att inte erbjuda grundläggande hälsovård. I en intervju i Svenska Yles serie Fokus på partiet säger han sig också värna om svenskan, men att det är oklokt att tvinga alla barn i Tohmajärvi att läsa språket.

  • Ars 17 på Kiasma, pressvisning

    Digikonst och internet på ARS17

    ARS17, utställningen för nutidskonst är här igen .

    ARS, utställningen eller kavalkaden för nutidskonst, är tillbaka på Kiasma efter sex års väntan. Temat på ARS17 år digital konst och med den samtida konstens medel inbjuds åskådaren på en resa genom den digitala nutiden och framtiden.

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen