Hoppa till huvudinnehåll

Popup-butiker ny trend i centrum

Bild: YLE / Antonia Stackelberg butik,etiska kläder,kläder,klänningar,nomad,skjortor

Popup-butiker blir ett allt vanligare inslag i Helsingfors gatubild. Den nya marknadsföringstrenden kommer från New York och väcker stort intresse bland helingforsbor.

Så kallade popup-butiker dyker upp vid varje gatuhörn i Helsingfors. Företagare som vill marknadsföra sin produkt hyr en affärslokal för en kort tidsperiod. Under denna tid ordnas det olika evenemang i butiken för att främja varumärket. Det här är ett nytt marknadsföringssätt som uppstått i New York och London på 2000-talet.

Joni Malmi har klädaffären Makia vid Skillnaden. Malmi har hyrt lokalen på Skillnaden för en månad framåt. Hittils har popup-butiken på Skillnaden väckt stort intresse bland stadsborna. För Malmi betyder det ett överraskande stort uppsving i ekonomi för den här månaden.

Popup-trenden kan utnyttjas av vilken som helst företagare som har något till salu säger Malmi. Det är svårt att uppskatta hur många popup-butiker det finns i Helsingfors just nu men antalet ligger antagligen omkring tio stycken gissar Malmi.

Helt nya affärer öppnar också

Samtidigt som popup-trenden sprider ut sig i Helsingfors finns det också ett stort behov bland många företagare att öppna egen affär som gärna får finnas under en längre tid. Typiskt för nya butiker är att det är specialiserade på något - t.ex. närodlad mat, ekologiska kläder eller miljövänliga tvättmedel för städning. Det här har väckt stort intresse bland helsingforsbor.

Etisk handel är också en växande trend i huvudstadsregionen och nu börjar allt fler företagare i huvudstadsregionen utnyttja den här trenden och låter den påverka utbudet. Nomad-butiken i helsingfors är en av dem. Här säljs nya märken som inte tidigare funnits i Finland. Kläderna och väskorna kommer bland annat från Indien och Afrikanska länder.


(Av Johannes Tabermann)

  • Funktionshindrade var modeller för en dag

    Hanna Grandell: "Vi ska allt mer vara en del av samhället."

    Kårkullas modeshow i Ekenäs blev en publiksuccé. Det är ett viktigt projekt eftersom vi allt mer ska vara en del av samhället, säger Hanna Grandell som var en av modellerna.

  • Svenska Yles serie om julmusik: Blue Christmas med Elvis

    Elvis gillade egentligen inte Blue Christmas.

    Det är säkert många som har missat det mest intressanta i Blue Christmas. Då Elvis Presley spelade in den så gjorde körsångerskan Millie Kirkham något extra som det alltid skall finnas med i en hitlåt. År 1957 så var Elvis Presley redan ett stort namn. Under året spelade han in filmerna Lovin' You och Jailhouse Rock.

  • Nu är det slutsimmat: Hanna-Maria Seppälä avslutar karriären

    Veckans VM blir sista stortävlingen för ex-världsmästaren.

    ”En sten föll från mitt bröst.” Så beskriver Hanna-Maria Seppälä känslan efter att hon bestämt sig för att avsluta den aktiva karriären. Veckans kortbane-VM blir hennes sista stortävling.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen