Hoppa till huvudinnehåll

Priset på besiktningar kan sjunka

Bild: Yle/Veronica Montén horsbäck,Ekenäs

I framtiden kan vi ha närmare 2 000 besiktningsstationer mot dagens 330 stycken. Trafiksäkerhetsverket föreslår att också bilverkstäder ska få börja besikta bilar. Det borde göra det billigare, säger avdelningschef Björn Ziessler.

Jämfört med Sverige är en bilbesiktning i Finland en dyr historia. Priset i Sverige är 300 kronor mot närmare 100 euro i Finland. I Finland har besiktningspriserna stigit stadigt efter att staten sålde ut den statsägda
bilbesiktningen.

Besiktning i Sverige möjlig om något år
I Sverige är det fortfarande svensk bilprovning som sköter de flesta besiktningarna. Ni har det dyrt i Finland, säger bilprovnings regionchef Kåre Andersson. Bilprovning har inga planer på att höja sina priser. Ni är välkomna att besikta hos oss, säger Andersson. Nej, det går inte enligt finländsk lagstiftning, säger Ziessler på Trafi. Men det kan vara möjligt om några år, tillägger han.

I Finland domineras marknaden av två stora som gör mångmiljonvinster, A-katsastus och K1. De har utmed åren köpt upp uppstickare som t.ex Pedersöre bilbesiktning som började konkurrera medA-katsastus i Jakobstad.

Utvecklingschef Lars Selenius på A-katsastus förklarar de höga priserna med att deras besiktningsmän i snitt besiktar en bil i timmen. I Sverige hinner de med tre eller fyra/timme. Det beror på att svenskarna ännu kör med tidsbeställning. I Finland har många stationer gått över till "drive-in", nämligen att kunderna kommer när de vill och då är det svårt att organisera arbetet. Fördelen är att kunden bestämmer och stationerna har blivit fler, säger Selenius.
"Prisrena stiger när fler delar på kakan"
Trafis försök att ge bilverkstäder rätt att samtidigt reparera och besikta bilen tror Lars Selenius inte fungerar. Priserna kommer att stiga ytterligare när fler ska dela på kakan. Och att verkstäderna skulle lyckas hålla isär besiktningen och verkstadssidan betvivlar han. Selenius hänvisar till England och Holland som har verkstadsmodellen och de har Europas högsta pris.

På Trafi håller ändå tjänstemännen fast vid sitt förslag. Det går nu till politisk diskussion, säger Ziessler.


(Av Anette Forsström-Fellman)

Läs också