Hoppa till huvudinnehåll

Generation Noll Koll

Studerande framför dator
Studerande framför dator Bild: Yle webben,studerande

Alla ungdomar har inte en stenhård koll på datorer, varnar antropologen Katarina Graffman. I undersökningar har hon stött på det hon kallar Generation Noll Koll, en generation som nog använder teknik men närmast för att hålla kontakt med sina vänner.

Ett problem ligger just i de höga förväntningar framtida arbetsgivare har på dessa ungdomar.

- Vi ser att unga som ska söka jobb eller information för sin egen utveckling går i lås då de kommer till en sida som inte ser ut som Myspace, säger hon.

Trenden bekräftas också vid Helsingfors stads utbildningsverk. Enligt specialplanerare Kristian Roos finns det en tudelning eleverna emellan då det gäller it-kunskaper. Ett vidare problem är att skolorna ofta utgår ifrån att ungdomarna färdigt ska behärska tekniken.

Helsingfors har gått in för att integrera IKT, informations- och kommunikationsteknologi, i de övriga ämnena. Målet är att dataanvändningen ska bli en naturlig del av skolgången. Den strategin innebär ändå att mycket ansvar faller på de enskilda lärarna.

- Det är långt läraren som bestämmer hur mycket IKT som används under lektionerna. I värsta fall innebär det att vissa elever inte alls kommer i kontakt med IKT och att elever använder det väldigt mycket, säger Roos.

Utmaning att involvera eleverna
Från och med 2011 ska alla klassrum i Helsingfors ha en videoprojektor, en lärardator och en dokumentkamera. Utmaningen är att integrera utrustningen i undervisningen utan att det blir för lärarcentrerat, varnar Roos. Det gäller att få med interaktivitet och att få med eleverna i processen.

- Eleverna kan till exempel använda mobiltelefonen vid studiebesök för att göra videopresentationer, säger Roos.

För skolornas del handlar IKT också om resurser. Apparaturen kostar att köpa in och ska dessutom upprätthållas. Lärarna behöver också utbildning i att använda tekniken. Att hänga med i den tekniska utvecklingen kan också vara svårt. I värsta fall är tekniken redan föråldrad då den når klassrummen.

Katarina Graffman oroar sig för att utvecklingen i värsta fall kan leda till ett klassklyfta mellan personer som har tillgång till information och andra som inte vet var det ska leta. Samtidigt ger tekniken helt nya möjligheter.

- Man lyssnar till dem som man beaktar på jämlikar på olika sociala mötesplatser. När unga lär av varandra, till exempel på nätet, kan inlärning ske väldig snabbt, säger hon.

(Av Lotta Staffans)

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes