Hoppa till huvudinnehåll

Flygolyckan i Kvevlax 1961 är den största civila flygolyckan i Finlands historia

Den 3 januari 1961 skedde den största olyckan på civilflygplan i Finlands historia. Tre besättningsmän och 22 passagerare omkom då Aero Oy:s (senare Finnairs) DC-3 störtade i Kvevlax.

Kvevlax (Koivulahti på finska) är en kyrkby i Korsholm. Klockan 7.45 den 3 januari 1961 kraschade ett Aero-flygplan i Kvevlax.

Planet startade från Kronoby 7:16 lite försenat. Allt gick normalt, men fem minuter efter starten fick man inte kontakt med planet mera.

Den troliga orsaken till olyckan var en vänstersväng på alltför låg höjd, som gjorde att flygplanet förlorade sin kurs. En bidragande faktor var kanske att piloterna och styrmannen var bakfulla och hade sovit för lite.

När reporter Harald Wiik anländer till olycksplatsen möts han av sorgflaggor överallt. Vid olycksplatsen råder dödens stillhet. Åskådarna står med skräckblandad sorg bland höga snötäckta granar.

DC-3:ans stjärtparti var ganska oskadat, men resten av planet såg ut att ha blivit söndersprängt, med förkolnade lik överallt. Det finns inte en chans att någon har överlevt.

Harald Wiik intervjar åskådare som kommit till olycksplatsen, deras vittnesmål är starkt berörande.

Gunnar Svan var en av de första som kom till olycksplatsen och möttes ett eldhav, men det var uteslutet att rädda någon, alla var döda.

Planet for ovanligt lågt, påpekar Gunnar Svan. Men han tittade inte ut förrän smällen ekade i backen. Rutten var ovanlig, planet kom mera från öster än vanligt.

Evert Svan hörde också smällen och såg elden. En kvart senare befann sig Evert och Gunnar vid planet. Alla passagerare hade gjutit en ögonblicklig död.

Brandchef Allan Lax var på plats ungefär 40 minuter efter att olyckan hade inträffat, då brann det fortfarande.Brandsprutan från Kvevlax transporterades med häst och släde.

Många av de förolyckade var svenskösterbottningar som emigrerat till Sverige och nu var på väg tillbaka till Sverige med flyget från Kronoby efter att ha firat jul och nyår i Österbotten.

Civilluftfartens brandinspektör Yrjö Salkola är satt att undersöka hur räddningsarbetet har fungerat. Han vill inte uttala sig om olyckans orsaker ännu.

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

Nyligen publicerat - Arkivet