Hoppa till huvudinnehåll

Fraktfartyget m/s Pamela

Far och son Tollander har ett rederi. Pappa Ingmar Tollander sköter businessen i land, medan Vidar reser runt Östersjön och fraktar varor.

Det är ett manligt jobb och ingen dans på rosor, men Vidar trivs med sitt jobb och sin besättning på tre personer. Det är frihet som inget annat.

Ibland är det svår sjögång, oväder, snö och is, men Vidar Tollander skulle aldrig byta bort jobbet. Känslan när man äntligen kommer iväg klår inget.

Som 15-åring var Vidar prao på ett fraktfartyg till England, och på den vägen är det. Den 8 november 1999 köpte Vidar och Ingmar Tollander båten.

I hamnarna kan strejker, helger och arbetslagar sätta käppar i hjulet.

m/s Pamela har inga rutter utan kör "vildfart", man tar lasten därifrån man får. Men det blir ofta samma sort.

Fältspat från Kimito till Gdynia och granitblock från Kotka och Nådendal till Gdansk och Wissmar.

Tillbaka kan man frakta t.ex. kalk.

Fraktandet är inte en guldgruva, snarare måste man kämpa på.

Med redaktör Max Holm och Seportaget får vi en liten inblick i hur en sjöman på ett fraktfartyg har det.

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

Nyligen publicerat - Arkivet