Hoppa till huvudinnehåll

Suomen Energiayhtiö tog betalt för grannens el

Trygve Strömvall ville testa på billigare el. Nu är Suomen Energiayhtiö skyldig honom nästan 500 euro.
Trygve Strömvall ville testa på billigare el. Nu är Suomen Energiayhtiö skyldig honom nästan 500 euro. Bild: privat trygve strömvall

Trygve Strömvall fick ett elavtal som han inte ville ha. Dessutom fick han betala grannens el.

Aggressivare försäljningsteknik i alla ära. Men när man som konsument börjar få hem avtal och räkningar som man aldrig tackat ja till så blir det ett problem. Den senaste tiden är det främst ett par elföretag som utmärker sig. Market Energia och Suomen Energiayhtiö. Genom övertalande försäljningsteknik och luddiga termer köper vi produkter vi inte vill ha. I det här fallet el.

Undvik elfällan

1. Var bestämd! Om du inser att du inte är intresserad av det som säljs, säg genast NEJ och avsluta samtalet.
2. Var oförskämd! Om försäljaren inte ger sig; lägg på luren.
3. Läs! Ögna alltid igenom alla papper, avtal, räkningar och prislistor innan du godkänner ett köp.
4. Reagera! Ifall du inte får hjälp från företaget som sålt dig tjänster ska du kontakta konsumentverket.
5. Spara! Lägg undan dokument och anteckna när och hur du haft kontakt med företaget,
6. Ha tålamod! Det kan ta länge att reda ut krångliga avtal och fakturor som skickats hit och dit.

Trygve Strömvall blev uppringd av en försäljare från Suomen Energiayhtiö och kom överens om att ta emot information om företaget och elpriserna per post. Men Trygve fick ingen information, han fick ett elavtal som han inte ville ha. Tyvärr läste inte Trygve det finstilta. För då skulle han ha upptäckt att han hade kunnat kontakta kundtjänsten inom 14 dagar och säga upp avtalet. Men Trygve är en hyvens man. Han insåg att priserna verkligen var ganska låga. Så han gjorde ingenting åt saken och började få elfakturor från Suomen Energiayhtiö.

Men räkningarna kom inte varannan månad, som lovat. De dök varje månad.

– Jag tyckte förstås att det var konstigt, men fakturorna var så låga så jag betalade dem, säger Strömvall.

Men efter ett halvår fick Trygve fick en riktigt stor räkning. Företaget höjde elpriset med 66 procent. Då fick familjen Stenvall nog och kontaktade Vasa elektriska och ville återgå till deras tjänster. Efter att ha kontakat Soumen Energiayhtiö fick Strandvall veta att han hade två elmätare. Men, det har han ju förstås inte. Den ena elmätaren tillhörde någon annan. Nu kom det äntligen fram varför han hade fått elräkningar varenda månad. Han hade betalat grannens också.

Trygve blev tillsagd att riva den höga fakturan och vänta på en utjämningsräkning och få tillbaka de pengar som han lagt ut på grannens el. Trygve hörde aldrig igen från företaget och kontaktade istället konsumentverket där fallet nu ligger och väntar.

Nyligen publicerat - X3M