Hoppa till huvudinnehåll

Det stormar i de svenska bloggarna

Unga tjejer är totalt blåsta och förespråkar identitetskonsumtion och skitjobbsvillkor. I alla fall enligt journalisten Ann Charlott Alstadt.

."..det är entreprenör och egoboost, inte "Kärlek och Uppror", som kännetecknar de yngre generationerna." - Ann Charlott Alstadt

Efter att Ann Charlott Alstadts krönika Den blåsta generationen kom ut i Aftonbladet har det stormat i de svenska bloggarna. Ann Charlott sågar Blondinbella och Elin Kling vid fotknölarna och menar att de hajpar identitetskonsumtion och skitjobbsvillkor vilket betyder att de är både lurade och korkade.

Att de uppmuntrar unga tjejer till att göra en egen karriär istället för att söka sig till "vanliga" fasta arbeten är heller inget som faller Ann Charlott i smaken. Hon menar att det är modigare att inte göra karriär, eftersom entreprenörskapet är en framtid utan trygghet.

Såklart har Ann Charlott fått mothugg från upprörda bloggare.

Blondinbella skriver ett inlägg på SVT:s debatt där hon för fram att bloggtjejer öppnar vägen för en ny generation affärskvinnor, och att Ann Charlott antagligen blir provocerad av att det är unga tjejer som gör karriär på något som ses som ytligt och "tjejigt".

"...det är samma gamla jävla vanliga smutsiga jävla sexism" - Hanna Fridén

Lisa Ehlin på Rodeo undrar om det inte finns någon gräns för hur mycket man kan spotta en generation i ansiktet? Så länge föräldragenerationen fortsätter jobba till 69, så släpps inte unga in på arbetsmarknaden, skriver hon.

Hanna Fridén tycker att Ann Charlotts krönika stinker kultursexism och förminskar bloggtjejernas jobb och karriär. Hon ser inget fel i det att tjejerna tar över modeindustrin, som hittills styrts av män, medan Avva tar båda sidorna i beaktande och kommer med genomtänkt kritik både till Blondinbella och Ann Charlott.

Nyligen publicerat - X3M