Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvensk långtradarchaufför i Europa

Redaktör Hans Näsman reser med en finlandssvensk långtradarchaufför genom Europa. Att resa är Jorma Lähis vardag och här får vi följa med.

Resan startar i Åbo hamn. Tullbehandlingen är alltid ett kapitel för sig. Man äter gott på båten och tar igen sig lite. Så är man i Norrtälje, där Jorma många gånger lotsat en bil iland.

Efter tullen står Sverige öppet, men håll till vänster! Vänstertrafiken är lite svår, men med vanan inne går det bra. Stockholm med lastbil är som att vara ombord på ett krigsfartyg. Det bjuds på härliga vyer, men föraren hinner inte njuta.

Från Halmstad är det färjan Prins Bertil till Århus. Färjan kör den "gropiga vägen" till Danmark. Danskan är svår att förstå. För varje rike man passerar blir man en tullblomb rikare. Vid tyska gränsen servas bilen, oljan kontrolleras och bilen tankas.

Så kör man in i Hamburg och Reeperbahn, där man skall äta kyckling. Gänget håller ihop och lockas inte på farliga vägar "här ska ätas kyckling och ingenting annat", som redaktör Näsman påpekar.

På morgonen är det körning och lossning. Också lossningen innebär papperskrig. Så är det destination Düsseldorff. Väntan är en stor del av långtradarens vardag. Ibland får man sova i körhytten och äta i det tömda lagerutrymmet. Reflexmässigt sparkar Jorma på däcken inför den sista etappen på autobahn. Så är det 40 timmar färja till Hangö och hem till Pargas igen.

Text: Ida Fellman

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

Nyligen publicerat - Arkivet