Hoppa till huvudinnehåll

Finanskrisen slukade konsumenternas förtroende

Börskurserna - grafik
Börskurserna - grafik Bild: YLE uutisgrafiikka börskurs

De senaste årens finanskriser och bankernas verksamhet påverkar fortfarande de europeiska konsumenternas förtroende för näringslivet, visar en undersökning gjord av kommunikationsföretaget Burson-Marsteller.

Enligt undersökningen har européernas förtroende för internationella företag sjunkit med nästan 40 procent och förtroendet för verkställande direktörer med 50 procent under de senaste två åren.

Mest förtroende åtnjuter informationsteknologin, livsmedelsindustrin och bilindustrin. Minst förtroende har konsumenterna för energiproducenter, sociala medier och finanssektorn.

Också européernas förtroende för de politiska makthavarna har lidit av kriserna, visar undersökningen. Förtroendet för regeringen sjönk mest i Spanien, Belgien och Storbritannien.

Konsumenter i 12 europeiska länder intervjuades under maj månad. Ingen gallup gjordes i Finland.
(Av Lotta Staffans)

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi