Hoppa till huvudinnehåll

Projekt lockar utländska turister till skärgården

Egil Bergström har seglat runt i skärgården sedan 70-talet.
Egil Bergström har seglat runt i skärgården sedan 70-talet. Bild: Yle / Carmela Johansson bergström,egil bergström,skonaren vega,vega,åbolands skärgård

I EU-projektet Branding Scandinavian islands marknadsförs den skandinaviska skärgården för utländska turister.

- Många utländska turister känner inte till Åbolands skärgård och de vet inte heller var man kan få information om den. Konkret handlar det om att ge information och bygga upp färdiga paket för utländska turister, säger Matilda Åberg, som är webbansvarig för projektet.

Projektet arbetar med att gemensamt marknadsföra Stockholms, Ålands och Åbolands skärgård och uppmuntrar också till mera samarbete mellan den svenska och finska skärgården.

Ett konkret resulat av samarbetet skedde under helgen och början av veckan då skonaren Vega från Stockholms skärgård besökte Åbo och Åboland. Kerstin Bergström, som är en av ägarna till segelfartyget Vega, hoppas på mer konkreta upplevelser.

- Många EU-projekt tenderar att bli kvar på kontorstadiet och når kanske inte ut till målgruppen. Ett segelfartyg kunde vara en bra ambassadör för alla aktörer som finns i skärgården.

Med på Vega finns också några svenska turister som vill pröva på en långseglats och samtidigt stifta närmare bekantskap med den åboländska och åländska skärgården. En av dem är Stockholmsbon Rolf Björkenvall.

- Det är första gången jag seglar i Finlands skärgård. Jag har hört talats om Åbolands skärgård och det var intressant att få uppleva den. Jag visste inte att den är så här stor.

Projektet Branding Scandinavian islands pågår till slutet av juli 2012. Just nu arbetar man med att starta en ekonomisk förening, som, tillsammans med olika turistföretag, fortsätter arbetet efter projektets slut .
(Av Carmela Johansson)

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland