Hoppa till huvudinnehåll

Borde gränsen för rattfylleri sänkas?

Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Allt fler blåser just under den straffbara gränsen 0,5 promille i Finland. Borde man sänka gränsen i Finland såsom man gjort i Sverige?

Informationsruta

I Finland är gränsen för trafikfylleri på land 0,5 promille och på vatten 1 promille

I Sverige är gränsen för trafikfylleri 0,2 promille. I Sverige tycker många att gränsen skall vara 0 promille; om man dricker så kör man inte bil.

Forskare Hans Laurell menar att alkoholism och rattfylleri ofta följs åt. Man måste från början avstå från att köra om promillegränsen är 0,2, men då gränsen är 0,5 är det många som spelar med hur mycket man kan dricka.

I razzior i Finland ligger allt fler just under 0,5. Rolf Gabrielsson, som är informatör på Trafikskyddet, säger att redan små alkoholmängder påverkar reaktionsförmågan.

I Sverige har man låtit förare köra i 0,3 promille och i 0,5 och visat hur pass mycket reaktionsförmågan har
sänkts.

Trafikskyddet och polisen skulle gärna sänka promillegränsen i Finland till 0,2. Rolf Gabrielsson tycker man inte bara skall titta på de juridiska aspekterna. Problematiken är större än av juridisk art. En slapp alkoholkultur syns i statistiken.

Och i en gatugallup märker man att medborgarna gärna skulle sänka gränsen till 0 promille.

En fest med alkohol bidrar också till trötthet nästa dag, också om promillehalten inte ligger över gränsen.

Text: Ida Fellman

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

Nyligen publicerat - Arkivet