Hoppa till huvudinnehåll

Misslyckade solresor 1968

Resor till sol och värme i novembermörkret är bra för välbefinnandet. Men hur går det då resan till Spaniens sol blir en besvikelse: det utlovade jetplanet är ett propellerplan, simbassängens vatten är iskallt och man serveras margarin i stället för smör på hotellet?

Allt fler, i synnerhet äldre, reser söderut under vintern. Man vet att det är bra för hälsan. Men vilka rättigheter har en konsument på sin resa? Kan man klaga om vattnet är för kallt, hotellservicen usel och transporten lång?

Vi får höra dipl.ekon Tancred Arppe, vars resa till varmare länder aldrig blev av. Anja Holmlund och Lena Juncker hade en bra resa till Mallorca, men hotellet var undermåligt och flygresan blev mycket längre än vad som utlovats.

Researrangör Seppo Kotilainen menar att i och med massturismen tror resenärerna att arrangören kan garantera allt oberoende hur billligt man vill komma undan, så är det inte. En researrangör kan inte garantera att ett spanskt hotell på Mallorca håller så hög standard som hotelldirektören lovar.

Samma gäller resetider, om man reser ner med ett jetplan på tre timmar eller åtta timmar med propellerplan. Seppo Kotilainen säger att man för att kunna hålla priserna nere är tvungna att resa med propellerplan ibland. Om det inte kommer tillräckligt många resenärer byter man plan från Convair till DC-7.

Resenärerna ser detta som bedrägeri. I annonserna kan alltid felaktigheter förekomma, men man försöker meddela alla resenärer, påpekar Seppo Kotilainen. Och nu är det väl bättre att resa med ett propellerplan än att inte få fara alls?

Direktör Gunnar von Haartman berättar om resenärernas klagomål till resebyråföreningen. Oftast klagar konsumenterna på hotellen och hotellrummen.

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

Nyligen publicerat - Arkivet