Hoppa till huvudinnehåll

Y-generationen vill förnya arbetskulturen

Bild: Yle sommarjobb

Den så kallade Y-generationen, det vill säga de unga som blir klara med sina studierna och börjar arbeta på heltid inom de närmaste åren, har ofta kallats för arbetsplatssurfare och lata.

En ny undersökning visar att Y-generationen egentligen inte vill byta jobb alltför ofta och önskar sig mer ansvar av arbetsgivaren för att kunna utvecklas.

Sammanlagt deltog 1 700 studerande vid Aalto-universitet i projektet som genomfördes av kommunikationsbyrån Ellun Kanat. Nio finländska företag deltog också i projektet. Tanken är att skapa dialog mellan arbetsgivarna och arbetstagarna och kartlägga hur Y-generationen vill arbeta i framtiden.

Undersökningen visar att Y-generationen egentligen består av en mängd olika arbetstagartyper, men gemensamt för dem alla är att de tror att de kommer att kunna påverka arbetskulturen i framtiden.

Många vill ha säkerhet
Till skillnad från vad som tidigare sagts om Y-generationen, visar den här undersökningen att de unga gärna arbetar minst tre år hos samma arbetsgivare.

- Det var överraskande att så många vill ha säkerhet och vill jobba för en arbetsgivare en längre tid, säger Johanna Catani från kommunikationsbyrån Ellun Kanat.

De flesta vill helst jobba en normal arbetsvecka på ungefär 37,5 timmar. Y-generationen är beredd att jobba hårt om jobbet känns givande, men ersättningen behöver nödvändigtvis inte vara pengar och de unga är beredda att ta obetald semester oftare i framtiden. 80-talisterna vill också ha en öppen och diskuterande arbetskultur. Ett tydligt drag hos Y-generationen är just flexibilitet både gällande arbetstider och var man fysiskt jobbar.

- Det kanske beror på att de här ungdomarna alltid fått snuttjobb eller korta projekt. De koncentrerar sig gärna på ett projekt, gör det ordentligt och går sedan vidare till nästa, säger Catani.

Arbetets innehåll poängteras

Konsultbolaget Accenture deltog i projektet för att få mer information om vad Y-generationens anställda egentligen väntar sig av jobbet.

Accentures vd Frank Korsström säger att han redan sett en del av de här trenderna i sitt bolag. Han upplever att de yngre arbetstagarna poängterar arbetets innehåll allt oftare, det ska kännas givande och relevant.

Enligt Korsström är det ändå inget nödvändigt ont att ändra på arbetskulturen till förmån för en yngre generation.

- Den här X-generationen som var före Y var kanske mer självisk. De har inget tålamod och vill ha allt just nu. Men Y-generationen representerar värderingar som jag tycker är väldigt sunda. Jag skulle säga att vi går åt ett bättre håll, vi kan alla lära oss något av den här generationen, säger Korsström.


(Av Stefan Nordgren)

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes