Hoppa till huvudinnehåll

Liniment

Det är lätt hänt att man sträcker sig eller överanstränger sig under träning. Då är det skönt med ett kylande liniment. Massera in linimentet i trötta och skadade muskler, och gärna en gång till på kvällen så det får verka över natten.

Jag använder mentolkristaller till linimentet, och de går att köpa på nätet (sök på sidor som säljer material för karamelltillverkning). Mentol utvinns ur grönmynta och är alltså ren, koncentrerad mintdoft. Det ger en känsla av kyla på huden, men man blir inte kall, det bara känns så.

Mentolen lugnar och bedövar muskler och leder, så ett liniment med mentol är bra som akutmedel. När så den första inflammationen har lagt sig kan man börja med värmande omslag och massage.

Basen i mitt liniment är druvkärnolja, som har svag doft och snabbt tränger in i huden. Den är behaglig att smörja in och verkar lugnande. Druvkärnolja finns i mataffären och hälsokostaffären, och används normalt till salladsdressing.

Alexandra

Det här behöver du:

1 dl druvkärnolja
1 rejäl matsked mentolkristaller

Så här gör du:

1. Värm druvkärnoljan i vattenbad till 40°.
2. Mortla under tiden kristallerna till ett pulver.
3. Lyft ur oljan ur vattenbadet och rör i kristallerna. När de löst sig är linimentet klart.

Linimentet håller ett år om man förvarar det i en flaska med proppen ordentligt isatt. Förvaras i rumstemperatur.

Får du inte tag på mentolkristaller kan du använda grönmyntaolja eller pepparmyntolja istället, men det blir inte riktigt samma kylande effekt.

Grönsakssmoothie
Efter träning är det också bra att få i sig proteiner för att bygga upp musklerna. Receptet till Alexandras grönsakssmoothie som är en proteinrik och hälsosam återhämtningsdryck hittar du här.

Streching med Lena Paxal
Genast efter en övning eller träning är det bra att sträcka lite extra på benen och strecha musklerna. Här hittar du Lena Paxals strechingsprogram som hjälper dig att återfå formen.

Nyligen publicerat - Hobby och hantverk