Hoppa till huvudinnehåll

Klimatmål pop bland företag

Sol och moln på himlen. Bild: Marnie Burchart / Fancy klimat,moln,smältpunkt,sol

Helsingfors stads miljönätverk "Klimatpartnerna" har snabbt blivit en stor succé. 20 storföretag har redan slagit fast klimatmål, men flera andra står redan i kö att bli medlemmar.

Idén med nätverket är alltså att alla medlemmar ska förbinda sig till ett eller flera åtaganden, som sedan följs upp. Företagen ska också kunna dra nytta av varandra, både genom att utbyta erfarenheter och hitta nya samarbetsformer. Bland målen finns att minska pappersförbrukningen med hälften, att ta i bruk elbilar och att använda mera "grön" asfalt.

Det har heller inte varit svårt att få med medlemmar, säger Päivi Kippo-Edlund miljövårds- och forskningschef Helsingfors stads miljöcentral.

- Miljöansvar ligger i tiden inom företagssektorn, säger hon.

Ett av företagen som har blivit medlem i nätverket är Siemens. Där planerar man en stor utveckling gällande företagets kontorsutrymmen. För varje 1,3 anställda ska det bara finnas en arbetsstation.

- Det arbete som vi utför är mobilt. Vi behöver inte nödvändigtvis en arbetsplats per anställd. En del kan jobba på distans och vår försäljning sker oftast hos kunderna, säger Lars Maura som ansvarar för hållbar utveckling på Siemens.

Enligt Maura innebär den här åtgärden samtidigt konkreta effekter för miljön.

- Vi har en mindre byggnad, färre datorplatser, lägre energiförbrukning. Siemens har gjort liknande projekt i andra länder och då har man kommit fram till att 1,3 är ett bra koncept, säger han.

Förutom Siemens har nätverket också lockat till sig en ett flertal andra storföretag; Alma Media, Forum Virium, Elisa, Helsingforsregionens handelskammare, Kesko, Fastighets-Tapiola, Lassila & Tikanoja, Lemminkäinen, Logica, Martela, NCC Roads, Nordea, Paulig, Skanska, Sponda, Stockmann, VR, VVO och YIT.

Av Peter Sjöholm

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi