Hoppa till huvudinnehåll

Bilhjälp för hjälplösa 2: Rost

Säg mej en enda bilägare som inte känner till rost på en bil. Rost är någonting naturligt, en naturlig kemisk process på obehandlad metall. Det är något som helt enkelt inte går att undvika. Metallen strävar helt enkelt att återgå till sitt ursprung, till jorden.

Stål, d v s behandlat järn, börjar rosta direkt det kommer i kontakt med
syre och fukt. Därför behandlas det på olika vis; övermålning och lack,
galvanisering, förzinkning, förnickling, rostfritt stål o s v allt för att
undvika att grundmetallen ska komma i kontakt med luften.

Det är också den största orsaken till att man började måla bilar. Sen så kunde man gör dem snygga i olika kulörer svart, blå, röd, gul, grön, rosa,
gredoliskära, i regnbågens alla färgkombinationer.

Så gott som alla har nog en aning hur det börjar se ut då en bil får
rostskador. Största orsaken är någon form av mekanisk nötning mot lacken på
bilen så att färgen "går sönder" och plåten under färgen kommer i kontakt
med luften, fukten, smuts och andra otrevligheter.

Nötningen är oftast stenskott, grusprut eller nåt som kommer åt att gnida
mot den målade plåten. Därför är det oftast vanligt att bilar rostar i
hjulhus, trösklar och skärmkanter. Dock har många bilar blivit
underredsbehandlade och det är ett bra skydd mot rost i underrede och balkar. Men ytrost på ovansidan kan man ganska länge hålla bort med att hålla bilen ren och vaxad men ibland slår rosten i alla fall.

Vad göra?

1. Putsa bort rosten

Så fort du ser någon lackskada eller ett rostangrepp ska du inte vänta länge med att åtgärda det, för det blir bara värre med tiden. Det som är en rostros i år är troligtvis ett hål nästa år.

Börja med att putsa rent där rostangreppet finns med hjälp av olika
sliptrissor, roterande stålborste, grovt sandpapper eller vinkelslip med sliptrissa/stålborste. Om det finns flera små rostskador kan det vara ide att pusta upp alla i samma veva.

Putsa så att metallen närmast blänker och då märker man att på det rostiga stället blir det gropar och kanske rentav små hål i plåten. Det finns bra stål och sliptrissor för ändamålet och huvudsaken är att
alla små porer är rena från brun rost. Annars kan rosten komma tillbaka
ganska snabbt på samma ställe.

För små hål behöver man nödvändigtvis inte svetsa i ny plåt, men gärna nog tennspackla. Men tennspackling är inte riktigt heller det lättaste för gemene man så vi lämnar det åt experterna. Man kommer ganska långt kommer man med vanligt bilspackel och så länge det inte är frågan om
direkta stora hål på "bärande delar".

2. Spackla

Då plåten är helt ren från rost och färg kring det angripna stället tar man
och blandar ihop lite spackel, så mycket som man kommer att använda inom de närmaste 5 - 6 minuterna. Bilspackel eller kitt hittar man i de flesta
biltillbehörsfirmor. Köp inte mera än det man tror att kommer att gå åt.
För spackel är färskvara som inte håller hur länge som helst.
Sen blandar man ihop spacklet med härdaren på en slät skiva med en passligt
stor spackel.

Då spacklet är blandat smetar man ut det på det putsade stället så jämnt
som möjligt. Hellre lite för lite spackel än för mycket. Sedan går man vidare
till nästa ställe som ska spacklas. Det tar längre för ett tjockt
spackellager att torka än ett tunt och i bästa fall har det första stället
torkat tillräckligt (känn försiktigt med fingrarna) medan du spacklat på de
övriga ställena.

3. Slipa

Då det är tillräckligt torrt kan man börja slipa med ett ganska grovt
sandpapper eller ta bort de värsta ojämnheterna med en rasp och sedan
sandpapper. Använd helst en träkloss eller "skakadarr"-slipmaskin som stöd
för sandpappret. Det blir lätt ojämnt med fingertopparna direkt på
sandpappret. Kolla hur det känns med att smeka över med handflatan.
Troligtvis finns det någon liten grop, ojämnhet eller för lite utfyllt och
drar man på ett nytt spackellager, låter torka, slipar lite med grovt
sandpapper (60-100), verkar det jämnt och bra fortsätt med 250-320
sandpapper och behöver det inte fyllas på mera spackel kan du fortsätta med
600 vattenslippapper och då har man en våt trasa som man blöter ner
sandpappret med. På det sättet sköljer man bort slipdammet under slipningen.

Torka av stället och känn med handflatan om det känns jämnt och bra, om inte ett spackelvarv till igen. Tro inte att det räcker med ett varv för att det
ska se bra ut, räkna hellre med att göra flera tunna lager
istället.

4. Täck in och måla

Om grundarbetet ser och känns bra och följer formerna på de utsatta
ställena är det dags att grundmåla med grundfärg enkom för bilar, helst
sprutmåla för det blir så ojämnt och mycket att slipa bort om man använder
pensel. Man börjar med att täcka in de områden man inte vill måla.Vill man inte få en färgkant så ska man låta "täckpappret" vara "löst" en bit från det ställe som målas för då blir övergången till den gamla färgen betydligt diffusare.

Då grundfärgen har torkat, (torkar snabbare om det är varmt) så kan
det hända att man märker av ojämnheter alltjämt. Då är det bara att slipa
lite lätt (matta ner) med 320-papper dra ännu ett tunt spackelvarv på de
"dåliga ställena" som man återigen slipar, dock inte nödvändigtvis med
grövre än 250-320-papper och sedan fast 600-papper med vattentrasan och
sedan ett nytt varv grundfärg.

Slarvar man med de här skedena så syns slarvet ännu bättre då ytfärgen
torkat, speciellt om det är en mörk färg. Då grundfärgen har torkat mattar man ned den lite försiktigt med vattenslippapper 800-1200 men inte så att varken spackel eller plåt blir utan grundfärg. Det här skedet går ganska snabbt och då torkar man bort allt vatten och damm och täcker in med t ex tidningspapper runt omkring så man inte får färgdamm på andra ställen.

Då ytfärgen har torkat nästan helt tar man försiktigt bort skyddstejp och papper och någon vecka senare kan man försiktigt vaxa "övergången" mellan den gamla och nya färgen, dock kan man nog använda bilen före det men inte tvätta den eller nåt annat som " nöter" på lacken.

Ytfärgens eller lackens färgkod får man fram via bilen typskylt/ar som kan finnas motorrum/dörröppning eventuellt bagagerum, men hittar man den inte kan åka med bilen någon bilreservdelsfirma som säljer bilfärg och be dem om hjälp. Det skulle vara lite förargligt om färgen man köpt är chockrosa
man sprutar på sin mörkblåa bil.

Lycka till i spackeldammet: En bilspacklare kan säkert ganska bra föreställa sej hur franska hovet i tiderna kände sej då man bara pudrade och spacklade sej mera i stället för att ta ett hederligt bad.

BilCalle den Blekdammige

Nyligen publicerat - Hobby och hantverk