Hoppa till huvudinnehåll

Rapport: Stödet till Kvarkentrafiken ska fortgå

RGLines färja RG1 trafikerar mellan Vasa och Umeå
RG 1 trafikerar mellan Vasa och Umeå. RGLines färja RG1 trafikerar mellan Vasa och Umeå Bild: faktaomfartyg.se kvarkentrafik

Den arbetsgrupp som har utrett förutsättningarna för Kvarkentrafiken har idag överlämnat en mellanrapport till kommunikationsminister Merja Kyllönen (vf).

Arbetsgruppen föreslår att stödet för passagerartrafiken mellan Vasa och Umeå ska fortsätta på nuvarande nivå i två år till. Stödet borde, enligt arbetsgruppen, fås att växa med hjälp av nya finansiärer.

Dessutom ska ett av kraven för stödet vara skäliga biljettpriser. Stödet ska också sporra till att öka passagerarmängderna. Statens andel av stödet skulle enligt förslaget bevaras på nuvarande nivå.

Reko Märsylä, vd för RG Line
Reko Märsylä. Reko Märsylä, vd för RG Line Bild: Yle/Sara Bergström märsylä

Ansvaret för marknadsföringen av trafiken vilar i huvudsak på det rederi som bedriver trafiken, men regionerna bör också delta. På Vasas och Umeås ansvar faller att ordna med fungerande trafikförbindelser till hamnarna, säger arbetsgruppen.

Christer Eriksson
Christer Eriksson. Christer Eriksson Bild: YLE/Patrik Enlund thomas lillqvist

Enligt rapporten borde Kvarken trafikeras av ett fartyg av bättre isklass och med större kapacitet för fraktgods och högre servicenivå för passagerarna. Kvarkenrådet och regionerna borde i samråde utreda huruddana investeringsstöd som kunde sökas från EU samt svenska och finska staten.

Arbetsgruppens slutliga rapport presenteras i september.

Vid RG Lines konkursbo tas mellanrapporten inte emot med någon större entusiasm av konkursförvaltare Christer Eriksson och vd Reko Märsylä. Visserligen är det positivt att man konstaterar att trafiken behöver stöd och att staden bör ta en mer aktiv roll, men kraven på ett bättre fartyg är orealistiska.
- Om stödet hålls på samma nivå är det helt uteslutet att satsa på en ny färja, säger Eriksson.

Eriksson säger också att hans arbete att sälja rederiet försvåras ytterligare av mellanrapporten. Han efterlyser mer konkreta förslag.

Pressmeddelande på Kommunikationsministeriets webbplats.
Direktlänk till mellanrapporten

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten