Hoppa till huvudinnehåll

Mer personifiering för Twitteranvändare

Twitter
Twitter Bild: Svenska Yle sociala medier

Twitter fortsätter att utveckla sina rekommenadationstjänster med personifierade trendlistor (trendings topics). En fortsättning på personifieringsarbetet redan inlett i årskiftet med rekommendationerna i upptäck-fliken. Den här nya funktionen är högst antagligen en följd av deras uppköp av kurationstjänsten Summify i januari 2012. Sedan dess har Twitter tagit i bruk en tjänst som skickar mejl till användarna med den senaste tiden mest delade artiklar.

Summifys algoritm för detta är en av de bästa på marknaden och erbjuder en hög relevans i sina rekommendationer. Artiklarna behöver inte vara rekommenderade av stora mängder folk. Nära, såväl geografgiskt som socialt, kontakters rekommendationer verkar prioriteras och valen av ämnesområden är bred.

Hur lokalt förankrade dessa personifierade trender kan bli är intressant att se. Hittills har ju Twitter inte gett ut information om hur många twittrare det finns per land. Och geoavgränsningarna som redan tidigare funnits för trendlistorna har varit mycket grovt uppdelade, utan möjlighet att välja t.ex. Finland och övriga skandinavien. Nemra finns bl.a. Sverige med bland alternativen.

Men man kan förstås också följa t.ex. den finländska botten Suomalaisten trendit som berättar vad de finska tweepsen diskuterar som bäst.

virtuell verklighet + datorer + bredbandsnät + mobiltelefoner + internet + sociala nätverk + lösenord + databrott + teknik (apparater) + kommunikationsteknik + databaser + datakommunikation + pekskärm + telefoner + sökmotorer + dataskydd + e-postadresser