Hoppa till huvudinnehåll

Telefonköerna till Hangö hvc förkortas

Telefon
Endast två av tre telefoner vid Hangö hvc används Telefon Bild: YLE maximalt

Hangö hälsovårdscentrals telefonservice fungerar inte som den borde och därför kommer det nu att införas ett återuppringningssystem.

Telefonköerna har under våren varit så långa att över hälften av samtalen blivit obesvarade och det verkar bara bli sämre.

Med återuppringningssystemet är det meningen att antalet samtal minskar då den som har ärende till hälsovårdscentralen inte behöver ringa upp flera gånger själv för att få sitt ärende uträttat.

I maj fick Hangö hvc 3300 samtal, men knappt 1500 besvarades.

Väldigt få stannade kvar i kö för att vänta på sin tur och 72 samtal rymdes inte ens i kö. Det finns tre telefoner i bruk vid Hangö hvc, men i praktiken används endast två på grund av personalbrist.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland