Hoppa till huvudinnehåll

Resenärer inom EU ska få bättre rättigheter

Flygplatsen i München
Flygplatsen i München (arkivbild) Flygplatsen i München Bild: EPA/Tobias Hase flygplatsen i münchen

Det finns många problem med resenärernas konsumentskydd i EU, säger Europaparlamentariker Sirpa Pietikäinen (Saml). Om tåget är försenat och man därför missar flygplanet, vem ska kompensera, undrar hon.

Enligt Sirpa Pietikäinen implenterar olika länder lagstiftningen på olika sätt.

Sirpa Pietikäinen
Sirpa Pietikäinen Bild: Europaparlamentet sirpa pietikäinen

- Det största problemet är att vi inte har ett enhetligt system när det gäller vart man ska vända sig om det uppstår problem.

Konkreta åtgärder som efterlyses i Europaparlamentet är att inte bara flygterminaler utan också tåg-, båt- och bussterminaler ska ha tydliga hjälpdeskar dit man kan vända sig om resan blir försenad eller om den ställs in.

Därtill kunde det finnas ett standardiserat format för en reklamationsblankett, som man får i början av resan.

- Arrangören måste ge resenären information om rättigheter för hela resan, säger Pietikäinen.

EU-utskottet för inre marknad och konsumentskydd behandlar frågan på måndag den 9 juli. Pietikäinen väntar sig strängare direktiv inom ett år.

EU-kommissionen lanserade nyligen en applikation för smarttelefoner, där passagerare som har blivit strandsatta på en flygplats eller väntar på bagage som kommit bort på vägen, kan kontrollera vilka rättigheter de har.

Applikationen ska gälla buss- och tågpassagerare från och med nästa år.

Av Heidi Herrmann

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes