Vapaavuoris uttalande om säkerhetskraven förvånar

Jan Vapaavuori Bild: YLE/Jonas Sundström jan vapaavuori

Ordföranden för Samlingspartiets riksdagsgrupp, Jan Vapaavuori, tycker inte att Finland borde kräva säkerheter av Spanien.

- Ett sådant krav kan skada Finlands politiska prestige, säger Vapaavuori till Helsingin Sanomat.

Han önskar att man i Finland skulle få upp ögonen för krisens allvar. I regeringsprogrammet står det att Finland vill ha säkerheter för lån som beviljas via temporära krisfonder.

Urpilainen: "Vapaavuori spelar i Spaniens lag"

Finansminister Jutta Urpilainen (SDP) kräver att Samlingspartiet förtydligar sin ståndpunkt i frågan om lånesäkerheter.

Enligt Urpilainen kom Vapaavuoris uttalande vid sämsta möjliga tidpunkt.

- Jag tycker att Jan Vapaavuoris yttrande tyder på att han spelar i Spaniens lag, och det kan bli dyrt för finländarna. Förhandlingarna om lånesäkerheterna är nämligen just nu i ett mycket känsligt skede. Därför kan sådana här uttalanden försvåra förhandlingarna och kanske också försvaga de lösningar vi kommer fram till med Spanien, säger Urpilainen.

Enligt Urpilainen väntas man nå en överenskommelse i frågan om lånesäkerheter inom några dagar.

Feldt-Ranta: "Tufft uttalande"

Socialdemokraternas riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta säger att Vapaavuoris ställningstagande kom som en överraskning.

- Det är ett ganska tufft uttalande som ordföranden för Samlingspartiets riksdagsgrupp kommer med, säger hon.

Feldt-Ranta tror att Vapaavuoris uttalande grundar sig på Samlingspartiets ursprungliga negativa inställning till Finlands krav på lånesäkerheter.

- Man kan förstå Vapaavuoris utspel så att det har varit svårt för Samlingspartiet att ändra sin linje och acceptera den linje som Socialdemokraterna hämtade med till regeringen.

Soini: "Regeringen i upplösningstillstånd"

Ordföranden för oppositionspartiet Sannfinländarna, Timo Soini, förundrar sig över Vapaavuoris ställningstagande. Han tror att regeringen är i upplösningstillstånd.

- Antingen faller regeringen samman eller så måste Vapaavuori lämna den, säger Soini.

Backman: "Kan bli kris"

SDP:s gruppordförande Jouni Backman uppmanar för sin del Vapaavuori att hålla sig till regeringsprogrammet.

- I annat fall kan Finland utöver den europeiska krisen också få en inhemsk regeringskris på halsen, menar Backman.

Zyskowicz: "Kommer att påverka regeringen"

Samlingspartiets riksdagsledamot Ben Zyskowicz är förvånad över kritiken som har riktats mot Finlands krav på säkerheter. Han säger att Jan Vapaavuoris uttalande kommer att påverka situationen i regeringen.

- Det är en annan sak om regeringen i framtiden kommer att förhandla om nya linjedragningar. Personligen anser jag att det inte finns någon anledning att göra det just nu.

Professor: "Hård press på regeringen"

Jan Sundberg som är professor i statsvetenskap vid Svenska social- och kommunalhögskolan ser Vapaavuoris utspel som en reaktion på pressen som regeringen utsätts för under förhandlingarna om eurokrisen.

- Regeringen sitter som i ett skruvstäd mellan de krav som kommer från möten i Bryssel, oppositionen och de finska medborgarnas reaktioner, säger Sundberg.

Sundberg håller med om att en konflikt inom regeringen definitivt försvagar Finlands förhandlingsposition.

- Frågor som den här ökar oron på finansmarknaden och inom politiken. Det ger också vatten i kvarnen för oppositionen. Faktum är att även Timo Soini bidrar till att ge en splittrad bild av finsk politik i den här frågan genom sina inlägg i diskussionen, säger Sundberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes