Hoppa till huvudinnehåll

Pargasrutten diskuterades livligt

Hans Jonsson och Janne Aho från Nordic Jetline fick svara på många frågor
Hans Jonasson och Janne Aho från Nordic Jetline fick svara på många frågor. Hans Jonsson och Janne Aho från Nordic Jetline fick svara på många frågor Bild: Yle/Linus Hoffman pargasrutten

Det blev en livlig diskussion om Pargasrutten, då skärgårdsbor och det nya rederiet på tisdagen möttes, men många frågor finns kvar. Efter en konkurrensutsättning valdes Lotta II för trafiken, istället för det nuvarande fartyget Viken.

Lotta II har kritiserats mycket, för det är mer än 50 år gammalt. Skärgårdsborna är oroliga för trafiken under stränga vintrar eller då det blåser hårt, för hur tunga transporter ska rymmas och hur man ska ta i land på öar utan förbindelsebåtsbrygga. "Det är bra att gamla fartyg kan placeras i Åbolands skärgård. Snart kan vi göra reklam för museirutter", var en av kommentarerna på dagens möte.

Men i upphandlingen krävdes endast att trafiken ska skötas på en viss nivå, inte hur gammalt eller hur nytt fartyget skulle vara. Rederiet Nordic Jetline försäkrade att Pargasrutten sköts enligt avtalet, dels med Lotta II, dels med reservfartyget Fjordgar och med en svävare.

Lotta II byggs om så att ramperna och "tassarna" ska passa för bryggorna längs rutten. Pargasrutten är speciell eftersom det nästan dagligen finns mjölktransporter, äppel, spannmål, skolbarn och turister.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland