Hoppa till huvudinnehåll

Kritik mot kvinnlig penningspelsreklam

Pokerspel på nätet.
Pokerspel på nätet. Bild: Yle pokerspel

Fler kvinnor än tidigare lockas att spela penningspel på nätet. Det har man lagt märke till på den nationella hjälpande telefonlinjen Peluuri och där ger man nu spelbolagens marknadsföring en stor del av skulden. Spelreklamen riktas nämligen allt oftare till kvinnor.

Peluuris utvecklingschef Mari Pajula påpekar att det traditionellt främst är män som spelar penningspel och när man gör spelreklam uttryckligen för kvinnor så kan man locka många nya personer att börja spela. En del av dem blir sedan spelberoende. Den risken finns alltid, betonar hon.

Enligt Pajula är det många spelbolag som nu riktar in sig på kvinnor. Som exempel nämner hon också statliga Veikkaus och deras penningspel Eurojackpot. Det har en massa ljusröda färger och kvinnlig framtoning.

"Kvinnor spelar inte tillräckligt mycket"

På Veikkaus bekräftar man att det handlar om en medveten strategi. Utvecklingschef Aru Tuuli säger att bolaget allt mer riktar in sin reklam på kvinnor, bland annat då det gäller Eurojackpot. Det här beror enligt honom på att kvinnor inte har spelat så mycket penningspel hittills.

Tuuli anser ändå att det är ansvarsfullt av Veikkaus att locka en ny grupp spelare. Det är bättre än att uppmuntra de som redan spelar att spela ännu mer, konstaterar han.

Han håller inte heller med hjälptelefonen Peluuri om att Veikkaus fokus på kvinnlig reklam kan leda till fler kvinnliga problemspelare.

- Vår reklam och våra produkter uppmuntrar inte folk att spela mycket.

Mindre reklam efterlyses

Mari Pajula på hjälptelefonen Peluuri anser ändå att man borde minska på all penningspelsreklam i Finland. Alltså inte bara på den som nu riktas till kvinnor.

- Finländare är hårda på att spela penningspel - jag undrar om det faktiskt finns behov av att sträva till att spelandet hela tiden ska växa, säger Pajula.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes