Hoppa till huvudinnehåll

Varför inga inhemska bär i butikerna?

Bild: Biopix lingon

Trots att vi lever i den bästa skördetiden är det inte självklart att man hittar till exemepl finländska äpplen, svampar eller lingon i sin butik.

Det konstaterar också några kunder i en mataffär i Grankulla.

- Man måste jaga efter inhemska äpplen , säger en herre. Min fru tycker inte om de här smaklösa äpplena som finns i butiken och som håller i fem år.

En dam konstaterar också att man inte hittar inhemska bär och frukter i butiken. Bär finns utanför butiken i stånd. En annan manlig butikskund håller med. Han brukar köpa inhemska bär i stånd utanför butiken och saknar dem inte inne i butiken så länge man får dem i stånden.

Plockas för lite

HOK-Elantos sortimentsdirektör Ilkka Alarotu berättar att svampar och bär inte plockas i så stor skala att det räcker för riksomfattande försäljning och dessutom är de känsliga för frakt. Inhemska äpplen borde nog finnas i alla kedjans butiker. Just nu kan det vara brist på inhemska äpplen i vissa butiker eftersom sommaräpplena börjar ta slut och höstäpplena inte ännu har skördats, säger Alarotu.

Tord Sarling på Ålands Trädgårdshall som ägs av åländska odlare levererar bland annat äpplen till de finländska butikerna.

- Om man ser till hela årskonsumtionen av frukt i Finland så består finska äppelodlingen bara av ungefär 10 procent. Men under hösten borde de inhemska äpplena synas bättre och det finns en efterfrågan hos affärerna. Ungefär 60 procent av de yrkesodlade äpplena i affärerna i Finland kommer från Åland.

Äppelodling en utmaning

Att odla äpplen i Finland är en utmaning, menar Sarling. De ska vara goda, hållbara, inte känsliga för stötskador och de ska tåla det finska klimatet. Vintrarna är kalla och vissa sorter tål inte kalla vintrar.

Sarling hoppas att de som sköter fruktdiskarna ger de inhemska produkterna en bra och synlig plats.

Ålands trädgårdshall har sedan ett och ett halvt år en anställd butikskonsulent som kan erbjuda provsmakningar och information i butikerna.

- Det gäller att komma fram till konsumenterna. Att ha en person i butikerna ökar nog synligheten och informationen. Priset inverkar också till en viss del. Att producera frukt i Finland kostar en hel del mera än om man gör det i Mellaneuropa, därför är butikspriset lite högre, konstaterar Sarling.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes