Hoppa till huvudinnehåll

"Fasta Ålandsförbindelsen värd att utredas"

Vägnamnskylt vid Ålandsvägen i Mariehamn.
Vägnamnskylt vid Ålandsvägen i Mariehamn. Bild: Yle/Robin Lindberg vägnamnskylt

En fast förbindelse till Åland låter kanske som ett fantasiprojekt, men föreslogs redan på 60-talet. På landskapsförbundet tycker man att saken kunde utredas igen.

För några år sedan grävdes vägprojektet åter fram. För vägsträckningens del finns olika alternativ, men ett möjligt alternativ kunde vara en väg från antingen Nådendal eller Rimito till Mariehamn via Brändö, Kumlinge, Sottunga och Föglö. I de vildaste visionerna går trafiken på räls ända till Stockholm och därifrån vidare mot Mellaneuropa.

En vägförbindelse från fastlandet till Åland utreddes redan på 60-talet och nu har planen igen dammats av på Åland. Kumlinge och Brändö kommuner har vardera gett 500 euro för utredningsarbetet. Summorna är väldigt anspråkslösa i helheten. Kostnaderna för alla långa tunnlar och vägbankar uppskattas vara 1,6 miljarder euro. Summan kan jämföras med den planerade tågbanan mellan Esbo och Salo som beräknas kosta 1,3 miljarder euro.

På Egentliga Finlands förbund skjuter man inte ner projektet på direkten utan man säger att saken är värd att utredas. Landskapsingenjören Janne Virtanen säger att det är bra att någon har visioner, men att det nog behövs väldigt mycket av planering.

- Åland är viktig för Egentliga Finland, men med tanke på de stora investeringarna är det viktigt att sätta projektet i ett större sammanhang och tänka på förbindelsen som en länk som förbinder Stockholm, Åbo, Helsingfors och Ryssland.

För Egentliga Finland är det viktigt med goda förbindelser till närliggande regioner, tycker Virtanen.

- Bra förbindelser både på land och till sjöss är viktiga för oss om vi vill samarbeta med andra regioner och utveckla vår ekonomi.

Tunnlar och broar ska knyta samman Åland och fastlandet

Tunnel föreslås mellan Nådendal och Mariehamn

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland