Hoppa till huvudinnehåll

Hur säker är bilstolen?

Bilbarnstolen Kiddy Guardian två efter krocktest hos VTI, Sverige.
BIlbarnstolen Kiddy Guardian 2, med krockdockan P3, efter ett krocktest hos svenska VTI. Bilbarnstolen Kiddy Guardian två efter krocktest hos VTI, Sverige. bilbarnstol

Myndigheterna och Trafikskyddet rekommenderar att barn åker bil med ryggen i färdriktning så länge som möjligt, men enligt marknadsföringen går det att åka minst lika säkert med barnstolen vänd framåt. Så vilken typ av bilstol ska man välja? Ska barnet sitta fast med en sele eller bälten i stolen, eller ska man välja en så kallad balkstol, en nygammal bilstolstyp som nu finns på marknaden igen. Spotlight gjorde i samarbete med nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik ett stickprov, och lät testa balk-bilstolen Kiddy Guardian Pro 2.

Anskaffningen av den stol som testades skedde genom en bulvan som skickades till en barntillbehörsaffär för att köpa det bästa de har, utan att definiera om han vill ha en fram- eller bakåtvänd bilbarnstol. Han blev erbjuden den tysktillverkade bilstolen Kiddy Guardian Pro 2. I de tyska test som publiceras av Automobilförbundet fick den ett gott betyg. Stolen är avsedd för barn mellan 1 och 12 år, och de får väga mellan 9 och 36 kg.

Ingen krocktestbana i Finland

Krocktestbanan vi valde att anlita ligger i Linköping i Sverige – den ägs av Svenska statens väg- och transportforskningsinstitut VTI. Orsaken till att vi åkte till Sverige är att det inte finns någon oberoende krocktestbana i Finland. I den mån myndigheterna behöver krocktesta bilbarnstolar, så använder de en bana som ägs av en bilstolstillverkare. Av neutralitets- och objektivitetsskäl ville vi inte testa stolen på en annan tillverkares bana.

VTIs krockbana är ackrediterad för att testa bilbarnstolar för det europeiska E-godkännandet, d v s ett ECE-test. VTI har också varit med om att utveckla det svenska Plus-testet, ett frivilligt test som görs utöver E-godkännandet. Vid ett Plus-test kör krocksläden i drygt 56 km/h in i krockbanans stoppjärn. Stoppsträckan blir mellan 35 och 40 cm. Det som mäts är vilka krafter krockdockans nacke utsätts för.

Eftersom den stol som ska testas redan är E-godkänd, och har fått gott betyg i eurotestet, så valde vi att låta utföra ett plustest på den. Testet gjordes med en P3-docka, d.v.s. en docka som motsvarar ett treårigt barn. För att klara plustestet får belastningen på dockans nacke inte överstiga 1220 N. Vid vårt krocktest överskreds det här gränsvärdet kraftigt. VTI mätte upp nackkrafter på 1974 N.

"Sannolikt med skador "

Men vad betyder då dessa krafter i praktiken? Vi vände oss till en barntraumatolog för att får svar.

-Det är mycket sannolikt att det uppstår skador på nacken. I en situation där barnet åker 56 km/h med ansiktet i färdriktningen och det blir tvärstopp är krafter i den här storleksklassen ofrånkomliga. Tester visar att det är mycket tryggare för barn att sitta med ryggen i färdriktningen vid frontalkrockar, säger överläkare Pentti Kallio (specialläkare i traumatologi och ortopedi) vid Barnkliniken i Helsingfors.

Men när vi kontaktar importören Sonja Luoto, som är VD för barntillbehörsaffären VauvaPOP, så säger hon att testet är felaktigt, och därför är inte resultatet giltigt. En närmare titt på testdiagrammen visar att Luoto har rätt. Kurvan över g-krafter på krockkälken visar att belastningen för bråkdelen av en sekund hamnar under minimibelastningen. Vi ringer upp krocklaboratoriechef Tommy Pettersson på VTI, som bekräftar att testet var aningen för snällt. Men han tillägger att det inte var någon idé att göra om testet.

- Vi såg ju redan när vi låg något under (…) att vi ligger med alldeles för höga nackkrafter. Så det finns i min värld ingen anledning att gå vidare med testen, säger Tommy Pettersson.

Importören Sonja Luoto kontrar:

- Det är hans åsikt. Tillverkaren Kiddy anser att det är just dubbelkrocken – först stor belastning, sedan mindre belastning, sedan stor belastning igen – som förvärrar nackkrafterna, säger VD Luoto.

En annan sak som väckte frågor vid krocktestet var vilka skador som skulle uppstå i buken på ett barn som sitter i stolen vid en krock. Barnet och stolen sätts nämligen fast med bilens säkerhetsbälte, som träs över balken på framsidan av stolen. För en lekman ser det ut som om all krockenergi skulle överföras via bältet och skyddsbalken in i buken på barnet.

Det här är något som inte går att mäta idag, eftersom det inte finns några krockdockor på marknaden som skulle ha sensorer i buken. Den typen av dockor är på väg, men de är tills vidare på experimentstadiet.

-Generellt sett strävar man alltid efter att få ner t.ex. bilens höftbälte i bäckenregionen, eftersom det är den starkaste delen på hela kroppen. Kommer bältet opp i mjukdelarna, så är det en uppenbar risk för skador i buk. I det här fallet kan vi inte tala om vilken risk det är, eftersom vi inte har sådana mätare i den här dockan, säger Tommy Pettersson.

Men i den här typen av stol sitter inte säkerhetsbältet direkt mot barnets mage. Kiddy Guardian Pro 2 har en skyddsbalk mellan barn och bälte, och enligt importören skyddar den mot skador. Sonja Luoto säger att balken är gjord av ett stötdämpande material (EPP, expanderad polypropen), och att den sprider ut krockenergin över en större kontaktyta. Hon säger att säkerhetsbalken också får barnet att rulla kontrollerat framåt.

Om inte balken skulle sitta mellan säkerhetsbältet och barnets mage, så skulle följderna bli katastrofala. Barnortoped Pentti Kallio vid Barnkliniken i Helsingfors har otrevliga erfarenheter av krockar där barnet suttit fast bara med säkerhetsbältets höftdel.

-Det kan leda till fatala bristningar i magen, diafragman och bröstkorgen, säger överläkare Kallio.

Kanske balken räddar barnet, kanske inte. Tills det finns apparatur som mäter bukkrafterna på krockdockan så står ord mot ord. Vi får alltså lämna den frågan tills vidare.

Framvänt eller bakvänt?

En av de verkliga stridsfrågorna när det gäller bilbarnstolar är om barnet skall sitta fram- eller bakvänt. Trafikskyddet rekommenderar bakåtvänt till minst tre års ålder och barnläkaren Pentti Kallio säger att bakåtvänt är det bästa alternativet vid frontalkrock. Sonja Luoto från VauvaPOP säger att alla är överens om att bakåtvänt är bäst upp till fyra år, men hävdar att det finns ett vettigt alternativ till.

-I en sits med säkerhetsbalk kan barnet åka säkert med ansiktet framåt från nio månader till fyra år, säger Luoto.

Importörens argument övertygar inte säkerhetsingenjör Ari-Pekka Elovaara på Trafikskyddet. Han säger att de framvända balkstolarna inte är i enlighet med Trafikskyddets rekommendationer.

-Visst är det lätt att byta direkt från babyskydd till framåtvänd bilstol, men det är inte det säkraste för barnet, säger Elovaara. Han säger att de vanligaste typerna av allvarliga krockar i Finland är frontalkrockar, avkörningar och i mindre mån sidokrockar. Då är det säkraste alternativet enligt Elovaara en bakåtvänd bilstol.

  • Kulturminister Terho debuterar som kompositör

    Terhos verk spelades för första gången i Kuopio.

    Kulturminister Sampo Terho (Blå) debuterade som kompositör då hans verk Satavuotiaalle Suomelle framfördes i Kuopio. För orkesterversionen ansvarade kapellmästare Hekki Elo som beskriver kulturministerns vision om verket som väldigt tydlig. - Vi träffades ett antal gånger och utgick från det vi kom fram till då.

  • Otroliga sagan fullbordad – lilla Östersund vidare i Europa League

    Slog Zorja Luhansk och är klart för Europa League-slutspel.

    Det ska spelas Europa League på andra sidan nyår i Östersund. Den svenska uppstickaren slog Zorja Luhansk och är klart för slutspel – med en omgång kvar. "Man ville inte att matchen skulle ta slut. Man njuter verkligen", säger Saman Ghoddos.

  • USA: Julens högtidshandel är igång

    Ny slags julhandel:Thanksgiving, Black Friday, Cyber Monday.

    Thanksgiving och Black Friday präglar starten på handelns helg i USA. På måndag blir det Cyber Monday. Sen är den amerikanska julhandeln i full gång. 560 dollar är gåvobudgeten för medelamerikanen.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle