Hoppa till huvudinnehåll

BBC ber om ursäkt för falska anklagelser

BBC:s dörrar 22.6.2011
BBC:s dörrar 22.6.2011 Bild: Andy Rain/ EPA british broadcasting company

Det brittiska mediebolaget BBC skakas igen av en skandal och har tvingats be om ursäkt för att en brittisk politiker felaktigt har pekats ut som skyldig till sexövergrepp.
BBC riskerar att ställas inför rätta.

Skandalen hänför sig till programmet Newsnight där det berättas om sexövergrepp på barnhem i Wales på 1970- och 80-talet. Ett av offren har sagt att en känd konservativ politiker hörde till de skyldiga. Uttalandet ledde till att Lord McAlpine felaktigt blev utpekad som gärningsman.

BBC-chefen George Entwistle säger nu att tv-programmet aldrig borde ha sänts, och han har framfört sin ursäkt till McAlpine. Också offret säger sig ha identifierat fel person, och har bett McAlpine om ursäkt.

BBC har lovat att grundligt utreda det som inträffat.

Förtroendet för BBC har tidigare fått en törn på grund av att tv-personligheten Jimmy Saviles övergrepp inte reddes ut.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes