Hoppa till huvudinnehåll

Nätshopping med fel företag kan vara ödesdigert

Man skriver på dator
Man skriver på dator Bild: Yle tangentbord

Att nätshoppa har blivit ett populärt fenomen i Finland. Det är snabbt, smidigt och bekvämt. Men man bör se upp innan man trycker på betala - det finns en risk att du blir lurad.

Har man otur när man handlar på nätet kan det hända att man råkar ut för ett företag som inte håller vad det lovar. Långa leveranstider eller en vara som aldrig kommer fram hör till de vanligaste saker som orsakar problem, berättar
Fabia Fedy som arbetar på Konsumenteuropa i Finland.

- Det är mycket viktigt att försöka hitta en fysisk adress för företaget och att kontrollera om det finns i Europa. Om företaget till exempel finns i Hong Kong kan vi inte hjälpa till eftersom de har sina egna konsumentskyddsregler.

Hjälp från hela Europa

Konsumenteuropa är en organisation som finns i hela Europa och bevakar konsumenternas intressen till exempel då de handlar på nätet.

- Om till exempel en finländsk kund får problem med en vara från ett företag i Frankrike kan vi kontakta våra franska kolleger för att reda upp saken, berättar Fedy.

Var kritisk till företaget

Fedys råd till alla som handlar över nätet är att först och främst vara kritiska till företaget. På konsumenteuropas hemsida finns det ett program, Howard, där du kan skriva in företagets namn och genast få mer information om det.

- Det är ganska enkelt att få information om företaget, det gäller bara att hålla ögonen öppna och inte falla för frestande erbjudanden.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes